Coretan di Sebuah Perhentian

Baru-baru ini saudara, aku berkesempatan untuk bercuti ke Pulau Perhentian, Terengganu. Bertolak dari jeti Kuala Besut ke Pulau Perhentian dengan menaiki bot laju berkuasa 400 kuasa kuda mengambil masa selama 30 minit. Untuk pengetahuan, ini merupakan pengalaman buat pertama kalinya aku ke sebuah pulau.

sl382777

Ketika di atas bot, terpampang di depan mata lautan yang meluas. Jelas terasa kerdil diri ini tika berada ditengah-tengahnya. Kalaulah terjatuh ni, alamat tenggelam terus aku (sejak kecil tak tau berenang). Walauapapun, laut ini mengingatkan aku tentang satu ayat dalam Al-Quran yang bermaksud “Katakanlah wahai Muhammad, seandainya laut adalah dakwat untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku, nescaya dakwat itu akan habis sebelum sempat kalimat-kalimat itu habis ditulis meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula) ” (Surah Al-Kahfi 18:109).

sl3827901

Saudara, ini menunjukkan bertapa luasnya ilmu Allah swt kalau nak dibandingkan dengan makhluk-makhlukNya. Subhanallah…cukup luas ilmu Allah, tetapi mengapa masih ada manusia yang meragui ajaran, peraturan dan hukum Allah dan sesuka hati menolaknya. Katanya tak sesuai lah, ketinggalan zaman lah, tak adil lah seolah-olah dia lebih cerdik daripada Allah. Dalam tafsir ibnu kathir, dari Ar-Rabi’ bin Anas menyatakan perbandingan ilmu pengetahuan antara seluruh manusia dan ilmu pengetahuan Allah adalah seperti setitik air dari seluruh lautan.

sl382814

Selepas sampai di jeti, macam biasalah pergi cari tempat penginapan. ‘Style’ chalet tempat aku menginap ni mereka tutup elektrik sepanjang hari kecuali pada waktu malam (ni lebih dari earth hour ni hehe). Jadinya kalau duduk kat bilik terasa panas la wei. Berpeluh-peluh. Tapi ini baru dunia syeikh…teringat pula kisah di padang mahsyar yang akan dipenuhi umat manusia sambil dibanjiri dengan peluh manusia. Segala penderitaan akan dilalui kecuali 7 golongan yang mendapat naungan Allah swt pada waktu tu. Mereka ialah:

1. pemimpin yang adil,

2. pemuda yang hatinya berpaut pada masjid,

3. orang yang bertemu dan berpisah kerana Allah,

4. orang yang memberi sedekah dengan tangan kanannya tetapi tangan kirinya tidak tahu,

5. orang yang menangis kerana Allah terkenangkan dosa yang lalu,

6. lelaki yang digoda tetapi menolak dengan meyatakan “aku takut Allah”, dan

7. pemuda yang membesar dengan beribadah kepada Allah.

sl382811

Setelah itu, aku dan teman-teman lain duduk2 tepi pantai. Merasai kesegaran tiupan bayu diiringi dengan deruan ombak yang menghempas pantai. Wah syahdunya…tika ini terngiang-ngiang di telingaku akan satu ceramah oleh saifulislam yang menyebut perihal kejadian ombak. Katanya,

Bagaimana datangnya ombak? sudah tentu bila adanya angin,

Bagaimana angin ini terbentuk? Sudah tentu akibat perbezaan suhu dan tekanan haba,

Dari mana pula haba ini? Pastilah daripada matahari,

Macam mana matahari ini terjadi? Disebabkan oleh pengumpulan gas-gas helium, hydrogen dsb.

Dari mana datangnya gas-gas tersebut? Jawabnya dari Allah lah syeikh’ (dah tak leh nak jawab).

Betul lah kata Pak Hamka, ‘pangkal akal adalah agama’. Ini membawa arti, akan sampai satu tahap manusia tidak bisa mengetahui apa di sebalik sesuatu penciptaan melainkan Allah sahaja mengetahui rahsianya.

sl382804

Waktu malam pula, kelihatan ribuan dan mungkin jutaan bintang menhiasi hamparan langit. Bayangkanlah, para pedagang zaman dulu hanya menjadikan buruj-buruj ini sebagai kompas semulajadi ketika belayar di tengah-tengah laut. Berhubung dengan ini, dalam surah (an-Nahl 16: 16) Allah berfirman, “Dan Dia ciptakan tanda-tanda (penunjuk jalan). Dan dengan bintang-bintang itulah mereka mendapat petunjuk”.

Keesokan harinya saudara, aktiviti ‘snorkling’ dijalankan. Hehe… ni ‘first time’ aku ber’snorkling’, walaupun sekejap je dalam laut, ‘at least’ nanti bila orang tanya“kau join tak?” Aku akan jawab “mestilah join”. (fobia dgn air masih menghantui walau ada jacket renang huhu…).

sl382817

Ketika ‘snorkling’, kita akan nampak hidupan yang menginap di dalamnya walau tak semua boleh dilihat. Di sekitar pengairan Pulau Perhentian ini terdapat habitat penyu dan yu selain ikan-ikan laut yang lain. Air bagi hidupan tersebut sangat penting kerana di situlah habitat mereka. Tanpa air, mereka tak mampu untuk hidup. Begitu juga dengan kita, air merupakan instrumen penting untuk kita hidup. Pakar-pakar biologi juga bersepakat menyatakan air adalah asas kepada kehidupan (Quran Saintifik, Dr. Danial Zainal Abidin). Firman Allah swt bermaksud “Dan daripada air kami jadikan segala sesuatu yang hidup.” (surah al-anbiyak21:30).

Begitulah sedikit coretan pengalaman di Pulau Perhentian untuk dikongsi bersama. Mudahan ada manfaatnya, InsyaAllah…

5 Comments

  1. Salam,cangkulhijau…sy adlah ank watan pulau….tengah belek2 page website…tertengoklah coretan dr cangkulhijau….sy amat tertarik dgn coretan tersebut…..and sanggup menawarkan special price to cangkulhijau utk next trip..n kalau berminat boleh col sy 0199157096 (adnan)/0199159016 (suhada)/0195584736(yoe)….www.perhentiantrans.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s