Ketuanan siapa?

Hai apa dah jadi ni…orang bukan melayu dah berani mempertikai hak ketuanan melayu. Timbalan presiden MCA, yakni dr chua soi lek menyatakan ketuanan melayu UMNO dah tak relevan. Aku rasa tahun ni saja dah banyak dr chua ni buat kejutan. Pertama, video ehemmm, kedua menang pemilihan MCA dan ketiga yang terbaru ni.

Itulah faedahnya kalau suka bermain dengan isu-isu perkauman. Bukankah dah terjamin hak keistimewaan melayu dalam kontrak sosial. Yang nak diungkit ni siapa suruh. Barangkali MCA dah tak sanggup terus ‘dibuli’ dengan konsep ketuanan melayu tajaan UMNO ni.

Bagi aku, sesiapa saja yang menjadi warganegara Malaysia yang sah adalah tuan kepada Negara ini (ketuanan rakyat) dan bertanggungjawab mempertahankan keharmoniannya. Jadi dah tak timbul siapa jadi tuan, siapa jadi hamba, siapa ‘1st class citizen’ atau siapa pula ‘2nd class citizen’.

Kalau kita menyelusuri sejarah, memang orang melayu penduduk asal Tanah Melayu. Kemudian, ketika proses nak menuntut kemerdekaan, orang melayu akhirnya menerima dasar jus soli yang memberi kerakyatan kepada orang cina dan india. Maka, sebagai imbalan, orang cina dan india perlu memperakui hak istimewa orang melayu, kedudukan islam sebagai agama rasmi, bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan dan kedudukan raja-raja melayu. Jadi, bukankah sudah terjamin agenda dan kedudukan melayu di sisi perlembagaan.

Kalau kita benar-benar faham kontrak social ni, maka sebenarnya dah tak timbul sebarang pertikaian. Raja Muda Perak iaitu Raja Nazrin menyatakan bahawa tiada permasalahan terhadap peruntukan perlembagaan tetapi yang menjadi masalah ialah perlaksanaannya. Maka, perlaksanaan inilah seharusnya dipersoalkan. Mengapa?

Kita ambil contoh, dalam bab hak istimewa melayu ni, benarkah orang melayu terbela? Ketuanan melayu mana yang nak dipertahankan? Sedangkan yang menjerit siang malam tentang ketuanan melayu ini lah yang menyalahgunakan kepercayaan yang diberi. Puak-puak ni berselindung di sebalik kalimah ketuanan melayu.

hisham_keris

Tak terfikir ke kita, orang paling ramai miskin di Malaysia selepas 50 tahun merdeka masih lagi dijuarai oleh orang melayu. Ekuiti saham 30% yang kononya hendak diperjuangkan, setakat ni tak banyak yang berubah. Kalau tak termasuk agensi GLC, tak sampai pun 10% ekuiti bumiputera. Kalau nak dibincangkan apa pucanya mesti banyaklah. Antaranya ialah, hanya melayu yang terpilih sahaja menikmatinya. Sebagai contoh, melayu Kelantan masih didiskriminasi kerajaan pusat akibat berbeza fahaman politik, melayu Terengganu dinafikan hak royalty apabila memenangkan pembangkang pada satu ketika dahulu, kontrak kerajaan hanya berlegar di kalangan individu tertentu dan inilah reality yang berlaku depan mata kita kan. Perkara ini perlu diperbetulkan dan jika tidak, akan lebih ramai orang akan terus mempersoalkan hak tersebut.

6a00d8341c4e6153ef00e55188c0f88833-800wi

Aku tak nafikan memang tidak ada hak istimewa dalam Islam. Bagi Islam, semua manusia adalah sama untuk mendapat hak-haknya untuk hidup. Keadilan harus diberikan kepada semua tanpa mengira warna kulit, agama dan fahaman politik. Dalam konteks Malaysia, kita boleh anggap hak istimewa ini sebagai mekanisma bagi meningkatkan keupayaan orang melayu untuk bersaing dengan kaum lain khususnya dalam bidang pendidikan serta ekonomi. Orang melayu juga tak boleh selamanya bertongkat dengan hak tersbut tanpa berusaha sendiri bagi mengubah taraf hidup mereka. Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum sehingga kaum itu berusaha mengubah nasibnya. Dalam masa yang sama juga jangan pula kita nafikan hak orang cina dan india yang miskin atau yang cemerlang dalam pendidikan daripada mendapat pembelaan. Ingatlah, kita mesti memberi dan menghulurkan bantuan dan pembelaan terhadap mereka yang benar-benar layak dan memerlukan, tak gitu eh!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s