Buat Malu Saje

Satu perkongsian saudara tatkala terpaksa mencuri masa sedikit untuk mencoret akan hal yang sedang hangat berlaku dalam negara kita. Sesuatu yang agak mengejutkan aku sebenarnya saudara, walaupun sebelum-sebelum ini aku tidak sedikit pun terkejut.

Semuanya adalah perihal Dr.Mohd Asri Zainal Abidin (Dr.Maza) yang ditangkap oleh pihak berkuasa agama. (orang agama cekup orang agama hehe..).

dr maza

Aku berasa terkejut sebab tiba-tiba Dr Maza ditangkap Jais yang dah lama tak buat kerja ini. (Apa dia? Tangkap penceramah tanpa tauliah). Kalau dulu memanglah Jais ini kerjanya memantau ustaz berceramah, bertazkirah dan berkuliah. Sebab tu dulu aku tak berapa terkejut. Tapi, bila mana kerajaan negeri dah berubah, tiba-tiba tabiat lama muncul kembali, maka aku ada sebab untuk terkejut.

50 tahun sebelum ni saudara, ramai dalam kalangan cendikiawan Islam, para dai’, para alim yang berceramah, bertazkirah malahan berkhutbah diintip pihak berkuasa agama negeri. Sampai waktu, sesudah dikenal pasti bahawa sosok tubuh si pendakwah tadi tidak ada tauliah, maka kerja-kerja menghalang, menyekat dan menangkap dijalankan dengan penuh ketaatan.

Jabatan Agama Islam Selangor

Maka yang pernah jadi mangsa seingat aku ialah bekas Mufti Selangor, Allahyarham Ustaz Ishak Baharom, Ustaz Ismail Kamus dan ramai lagi. Pernah dalam satu ceramah, dengan nada berseloroh, Ustaz Ismail Kamus menyebut, “Saya pun pernah kena tangkap, sedangkan dulu saya yang tukang bagi tauliah”.

dato ismail kamus

Sebenarnya, apa tujuan tauliah ini saudara?

Sebabnya antara lain nak mengekang ajaran salah, ajaran sesat.(betul dah caranya ini)

Tapi logikkah saudara, kita halang seseorang yang pernah jadi mufti, yang ada latar belakang pengajian agama, yang bercakap dan berhujah dengan hujah Al-Quran dan Hadith, tapi disekat dan ditangkap atas sebab jabatan agama tak pernah bagi dia tauliah.

drmaza_mahkamah

Di sini, aku bukan nak jadi taksub kepada Dr. Maza atau suka-suka nak mempertikaikan tindakan Jais, tetapi apabila ia melibatkan soal mahu memperkasakan dakwah, mahu memahamkan rakyat tentang Islam, mahu mewujudkan budaya ilmu dan amal, maka kejadian seumpama ini amatlah tidak wajar terjadi. Jika ada kesalahan atau kesilapan sekalipun, tegurlah dengan cara yang paling baik. Ajaklah berbincang dan berhujah. (Bukannya dengan cara seperti nak tangkap penjenayah).

Dalam Islam kalau nak diikutkan, semua orang Islam sudah bertauliah untuk menyampaikan ajaran Islam dalam apa-apa bentuk sekalipun. Ini berdasarkan hadith yang selalu kita dengar yang bermaksud; ‘Sampaikanlah daripada aku, walau dengan satu ayat’

Dakwah

Suruhan ini adalah suruhan Rasulullah saw kepada kita semua. Kalau kita tahu satu ayat, faham satu ayat dan beramal dengannya, maka kalau ikut nabi, baginda suruh kita sampaikan kepada orang lain.(macam mana dengan orang yang tahu, yang faham dan yang beramal dengan banyak ayat?)

Jadi, tak perlu kita halangi kerja-kerja dakwah dan orang yang mahu dengar dakwah selagi ia tidak bertentangan dengan Al-Quran dan Hadith. Kalau nak memantau, ya silakan. Tapi kalau nak ambil tindakan, fikirkan dahulu.

quran panduan kita

Fikirkan dahulu bagaimana dengan mereka yang siang malam mempertikaikan ketetapan Islam, mereka yang menolak hukum Allah, mereka yang bergelumang dengan maksiat, mereka yang membelakangkan agama dan sebagainya. Bersamalah kita memelihara agama ini daripada tipu daya dunia yang sementara. Sekadar itulah saudara cetusan hatiku.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s