Hanya Kerana Bola

7 November yang lalu, telah berlangsung perlawan akhir bola sepak piala Malaysia untuk tahun 2009. Ramai orang yang tak sabar mahu menyaksikan perlawanan tersebut antaranya termasuklah aku sendiri (walaupun hanya menonton di tv sahaja). Ye lah saudara, dah negeri kelahiran berjaya melangkah ke final, mestilah berasa sedikit teruja. Malam tu, Kelantan berhadapan dengan negeri Sembilan (negeri yang menempatkan sekolah lama aku dulu).

kafa

Walaubagaimanapun saudara, Kelantan yang ku jangka akan menang malam tu rupanya tersungkur kalah 3-1 kepada negeri Sembilan. Kalau dinilai, memang negeri Sembilan layak bergelar juara tatkala melihat permainan mereka yang kemas, tersusun dan Berjaya menguasai perlawanan dari awal hingga akhir. Tetapi, itu semua adat bertandinglah saudara, mesti ada yang menang dan mesti ada yang kalah.

FINAL PIALA MALAYSIA 2009

Pasukan Kelantan kalah tiadalah aku risau, tetapi bagaimana dengan penyokong Kelantan yang memenuhi stadium Bukit Jalil hampir 70% malam itu, bolehkah mereka menerima kekalahan ini?

Kesannya saudara, satu Malaysia media-medianya telah memaparkan beberapa kerosakan dan kecederaan yang dikatakan berpunca daripada tindakan agresif para penyokong Kelantan yang tidak berpuas hati. Harus diingatkan saudara, bukan semua penyokong yang hadir malam itu terlibat dalam aksi ala-ala samseng itu, segelintir saja.

berasap

Membakar kerusi, menghidupkan mercun , membaling objek kepada pemain merupakan sorotan-sorotan aksi percuma yang dapat dilihat. Jauh di sudut hatiku timbul perasaan malu dan sedih tatkala memikirkan apa faedah yang mereka dapat dan tak bolehkah mereka ini bersabar?

nik-aziz

Antara yang terkilan dengan insiden-insiden tersebut adalah MB Kelantan sendiri, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Tok guru menyatakan;

“Pemain Kelantan sudah bermain bersungguh-sungguh, bila kalah juga apa boleh buat. Masa kita menang tak timbul pula sebarang masalah, takkanlah kita nak menang selama-lamanya, matahari pun ada naik dan jatuh. “Itu bukan semangat kesukanan, sebab itu saya ada sebut bola ini jangan kita sebut main, (sebaliknya) sebut riadah. Tak betul cara itu (membakar kerusi dan mercun), pemain sudah habis ikhtiar, kalah juga apa boleh buat,”

Ya, benar apa yang dikatakan. Kita mesti terima kalau kalah dan menang. Apa yang penting, pasukan Kelantan perlu belajar dari kesilapan (terlalu mengharapkan sentuhan Indera) dan bijak mengatur serangan serta memperkemaskan banteng pertahanan seperti yang diakui jurulatih Kelantan, Sathianathan.

“Dia (Indera Putra Mahyuddin) pemain berkelas tinggi yang kami ada. Tetapi pada masa sama, saya yakin bahawa kekalahan ini akan jadi pengajaran terbaik untuk kami menghadapi cabaran musim depan. Kami akan kembali, lebih kuat dan bijak pada musim baru nanti,”

indraputra

Menyentuh berkenaan sabar ni saudara, ia merupakan salah satu sifat mahmudah yang amat ditekankan di dalam Islam. Begitu banyak kisah-kisah perjalanan hidup insan-insan yang sabar yang ada untuk kita contohi termasuklah sosok tubuh baginda Rasulullah SAW sebagai ‘Uswatun Hasanah’. Kalau setakat bersabar menerima kekalahan bola ni rasanya tak padan la kalau nak dibandingkan sabar dalam menempuhi cabaran, dugaan, mehnah dan tribulasi dalam perjuangan agama Allah SWT.

InsyaAllah jika ada masa dan kesempatan akan aku ulas berkenaan sabar ini untuk post yang akan datang. Akhir bicara, Titus Maccius Plautus pernah menyatakan “Patience is the best remedy for every trouble”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s