Depa buat kelakar

AMARAN: Diingatkan bahawa perkara di bawah ini tiada kena mengena dengan mana-mana pihak sama ada yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Jika ada persamaan, anggaplah ia sebagai satu kebetulan.

Kes pertama:

Dilaporkan pada suatu hari bahawa, depa baru sedar yang dua enjin jet hilang. Macam mana boleh hilang? Hanya tuhan saja yang tahu. Cuma setakat ini, seorang sarjan telah dituduh mencuri.. Kalau dua biji telur ayam yang hilang, mungkin kita pun tak perasan, tapi sebesar-besar enjin jet itu, macam tak logik baru hari ini, depa perasan ianya hilang hehe.

Kes kedua:

Pernah jugalah kita dengar kan, depa beli kapal selam. Nak beli kapal selam, bagi kita takpe lah sebab demi pertahanan Negara. Yang kita ragui hanyalah komisennya, macam tak percaya banyak macam itu. Oklah, depa kata semua dah ikut prosedur, Cuma nak sebut kat sini, takde satu pun antara kita nak terpikir untuk buat lawak, beli kapal selam tapi tak boleh nak menyelam. Baik beli rakit hehe.

Kes ketiga:

Meletup bom di satu tempat. Ingatkan letupkan bukit sebab nak bina rumah, tapi yang meletup jasad manusia. Apalah dosa manusia itu hanya tuhan saja yang tahu. Mulanya, kita rasa kes itu kes kecil, tapi bila disiasat, nampaknya macam kes besar. Lepas tu bicara kat mahkamah. Bicara punye bicara, akhirnya terperangkaplah dua pembunuh misteri yang jangan kata muka, mata depa pun kita tak dapat lihat. Tak tau lah kelakar ke tak sebab depa didapati bersalah membunuh dengan tanpa sebab2 mengapa depa membunuh. Saje2 bunuh kot hehe.

Kes keempat:

Kes ni kes lelaki. Kes orang muda lawan orang tua. Orang muda mengaku diperkosa oleh orang tua. Orang tua macam biasalah, nafikan 100%. Maka perbicaraan pun berlaku. Tiada satu pun media yang tak melaporkan. Hingga jenama seluar dalam pun jadi tajuk berita. Yang lawaknya, DNA pemangsa ada pada mangsa. Tapi, 4 doktor kata takde sebarang penetrasi. Macam mana ni? Tak payah fikirlah, ini kan cita lawak hehe.

Kes kelima:

Dalam negara ada negeri. Maka, riuh rendahlah di sebuah negeri miskin, mana tidaknya, perut bumi negeri depa membawa pulangan berbilion ringgit. Tetapi, depa tak dapat apa yang sepatutnya depa dapat. Sebab apa tak dapat? Kita pun pelik. Ya lah orang yang buat akta royalti itu pun dah mengaku yang negerinya layak dapat. Yang kelakarnya, negeri itu tak patut dapat sebab katanya hasil perut bumi itu bertindih dengan negara jiran. Boleh terima ke orang negeri miskin itu, sebab, kalau benar negerinya tak layak, sebab apa negaranya baham semacam hasil itu tiap-tiap tahun hehe…

Kes keenam:

Kali ni media pulak. Tak tau lah. Barangkali nak tukar imej kot. Kalau perasanlah, pernah satu ketika seorang tok guru tua sebut ‘jangan sokong A sebab A Islam Plastik’. Entah macam mana, media ini melaporkan dengan menulis ‘jangan sokong A sebab A Islam sesat macam di Palestin’. Tak faham atau buat2 tak faham tiadalah diketahui. Media yang sama, kecoh lapornya orang ini amik cuti sebab nak lepas jawatan, tapi sebenarnya orang ini amik cuti sebab nak jumpa doktor. Nak lagi nampak kelakar, semua media ada gambar payung biru beserta logonya, tapi ada satu media ini, ada gambar payung biru tapi ‘delete’ logonya. Kenapa? Tanyalah depa hehe..

Tulisan ini tak berniat nak kenakan sape-sape. Siapalah diri ini kan nak komen yang itu dan nak komen yang ini. Tetapi, anggaplah tulisan ini saudara sebagai ajakan untuk berfikir walau dalam keadaan berjenaka. Segala yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu juga adalah kehendakNya tetapi berpunca dari kesalahan kita juga.

AMARAN: Sekali lagi diingatkan bahawa perkara di atas ini tiada kena mengena dengan mana-mana pihak sama ada yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia. Jika ada persamaan, anggaplah ia sebagai satu kebetulan. Sekian hehe…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s