Orang Muda Geng Masjid

Azan maghrib berkumandang. Aku bergegas untuk mensiapkan diri bagi menyahut seruan yang sayup-sayup bergema dari surau berhampiran.

Tatkala aku melewati di pinggir padang bola berdekatan, kelihatan sekumpulan anak-anak muda (yang tua daripada aku pun ada) berkumpul dalam halaqah(macam usrah jer hehe) berehat sambil berbual-bual dengan rakan seperjuangan yang lain.

Saat itu saudara, terlintas di benak fikiranku, tidak terdetikkah di dalam jiwa muda mereka, satu perasaan, satu desakan, (satu Malaysia hehe), untuk menyahut panggilan hayya a’la solah…

Kalau kaki tadi begitu lancar dan gagah untuk membawa, mengelecek dan mem’passing’ bola ketika bermain, mengapa kaki yang sama tidak digunakan bagi mengorak langkah menuju ke masjid?

Satu kerugian saudara.

Mana tidak rugi, badan fizikal anak muda ini boleh dikerah dan berstamina untuk bermain tetapi badan fizikal yang sama tidak dikerah dan disedarkan akan penjanaan kekuatan spiritual, kekuatan dalaman.

Nak menunding jari, ya, semua pihak salah dan mesti bertanggungjawab. Tetapi sedarkah kita bahawa dalam masyarakat kita hari ini, wujud atau tidak program memperkasakan institusi masjid atau surau untuk golongan belia dan remaja? Ada atau tidak satu mekanisma untuk menggalakan para belia remaja kita mendampingi masjid?

Alhamdulillah, sejak belakangan ini, hampir setiap masjid dan surau di Selangor diimarahkan dengan pelbagai program ilmu dan tarbiyah. Sungguhpun begitu, sambutan dari golongan belia remaja amatlah kurang memuaskan.

Oleh itu saudara, aku ingin berkongsi serba sedikit cadangan aku sebagai sebahagian dari golongan belia ramaja ini.

Alangkah baiknya jikalau pihak masjid atau surau membuka satu ruang kepada golongan belia ramaja ini bagi menganggotai struktur organisasi masjid. Ini boleh dijadikan satu platform yang baik untuk mereka memberi sedikit cetusan idea dalam mencari pendekatan bagi pelaksanaan program khususnya melibatkan golongan belia.

Paling tidak pun mereka ini boleh dimanfaatkan bagi menguruskan laman web atau blog kepunyaan masjid sebagai satu cara interaksi masjid dengan komuniti. Nak canggih lagi, kita gunakan facebook untuk menarik minat golongan belia di tempat kita untuk mereka mengetahui program2 masjid dan seterusnya menarik minat mereka menyertai program dianjurkan.

Seterusnya, satu kelab boleh ditubuhkan yang mana ahli di dalam kelab ini akan menjadi agen-agen masjid. Bukan menjadi agen perisikan, tetapi menjadi agen penyampai maklumat kepada rakan-rakan sebaya mereka. Sebagai contoh, jikalau agen itu masih bersekolah, dia boleh gunakan platform di sekolahnya untuk mewar-warkan segala aktiviti dan program masjid.

Agen-agen ini juga akan diserap untuk bermain bola atau apa sahaja bersama anak-anak muda yang lain setiap petang. Dalam masa bermain, agen ini akan mengajak rakan mereka sebagai contoh untuk membantu jemaah menguruskan aktiviti penyembelihan dan agihan lembu korban. Satu pendekatan baik untuk belia ini duduk di dalam program masjid. (tidaklah hanya dimonopoli oleh golongan berumur saje kan).

Kelab ini juga diberi peranan untuk mengelolakan pelbagai jenis sukan atau aktiviti luar yang hanya melibatkan golongan belia. Boleh sekiranya pihak masjid nak anjurkan pertandingan futsal atau apa sahaja tetapi pendaftarannya dan penyampaian hadiahnya hendaklah dilakukan di masjid. Bagi mereka yang minat menonton bola, daripada mereka melepak di kedai-kedai mamak, tidak salah kiranya pihak masjid buat tayangan bola+jamuan secara percuma, tetapi perlu diselitkan sekali program Qiamulail ringkas dan solat jemaah subuh beramai-ramai.

Tidak lengkap seandainya masjid tidak disertai oleh mereka yang kini bergelar mahasiswa. Sekali-sekala mereka pulang, apa salah kiranya dibuat satu program khusus untuk anak-anak yang masih bersekolah untuk didedahkan tentang suasana dan pengalaman mahasiswa ini sebelum dan ketika mereka di alam kampus. Mereka boleh berkongsi tentang apa sahaja berkaitan dengan alam kampus dan akademik (tak pernah lagi jumpa program ni kat masjid kan). Selain itu saudara, barangkali mahasiswa ini punyai idea atau fikrah, kita boleh manfaatkan mereka untuk berkongsi dengan para jemaah dalam tazkirah khas.

Sekadar itulah yang aku sempat fikirkan saudara. Bagi aku, usaha memperkasakan masjid ini, harus juga dilibatkan golongan belia remaja untuk diberi peranan sewajarnya. Sudah pasti, saudara juga mempunyai cadangan yang lain dalam mencari pendekatan yang sesuai untuk menarik minat golongan belia remaja ke masjid atau surau.

Bukankah saudara, di dalam Hadith, Nabi saw pernah mengkhabarkan antara golongan yang mendapat naungan Allah di akhirat kelak antaranya ialah anak muda yang hatinya terikat dengan masjid Allah.

Apa pun saudara, berkongsilah dan hebahkan kepada mereka yang bertanggungjawab untuk dipertimbangkan. Semua ini dibuat untuk menyelamatkan anak muda yang mungkin agak terleka di luar sana. Bersama kita menjadikan masjid dan surau di tempat kita sebagai tempat berkumpulnya anak-anak muda. InsyaALLAH…

3 Comments

  1. cadagn yg sgt bagus..
    tpi skurng2nya 2-3 org belia(yg btul2 nak m’imarahkan masjid) dlu yg msuk dlm organisasi msjid da ckup dah..
    sbb nnti dri 2-3 org nilah berkembang mnjadi satu grup yg besar mcm MLM… tpi persoalnnya siapa yg nak jdi’2-3 orang’ tu..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s