Jalan Haji Cheng Ho

Baru-baru ini saudara, aku berkesempatan untuk mendengar kuliah jumaat yang biasa disampaikan oleh Tok Guru Nik Aziz Nik Mat di tengah-tengah Bandar Kota Bharu. Seingat aku, rasanya sudah lama aku tidak mendengar tok guru mengajar yang mana tok guru banyak menyentuh soal dosa, pahala dan perkaitan antara kehidupan dunia dan akhirat berdasarkan tafsir Al-Quran.

Walaupun aku berada di Kuala Terengganu yang jaraknya kira-kira 200 km daripada Bandar Kota Bharu, namun aku gagahi juga untuk mendengar dan menceduk sedikit ilmu dan pengalaman daripada seorang tokoh gerakan Islam yang tidak asing lagi di negara ini. Jarak yang jauh saudara bukanlah penghalang, tetapi jika kita ada kesungguhan, ianya tidak mustahil untuk mendapatkannya.

Alam siber yang penuh kecanggihan kini banyak membantu. Hanya perlu berusaha menekan butang play dan mendengar dengan fokus akan kuliah yang disampaikan sudah dapat merasai seolah-olah kita berada di sana. Jika kurang faham, kita boleh pause dan rewind ke belakang untuk mendengar semula perkara yang kurang jelas. Inilah kelebihan internet. Sejauh mana pun program kuliah atau ceramah, ia tetap boleh didengar dan diikuti hanya melalui butang play. Orang kata, maklumat di hujung jari.

Kalau saudara masih ingat, tatkala kita masih di bangku sekolah dahulu, kalau mengaji depan ustaz, kita akan menunjukan jari kita atau menggunakan lidi satey untuk menunjukkan ayat-ayat Quran yang kita baca. Tanpa sedar, sebenarnya di hujung jari yang kita tunjuk semasa membaca itu pun adalah maklumat. Maklumat ini lebih penting daripada maklumat-maklumat yang ada di dunia memandangkan maklumat tersebut datangnya daripada Allah pemilik Kerajaan Langit dan Bumi. Bukan saja-saja ianya diwahyukan, tetapi sebagai panduan kepada kita yang bergelar hamba Allah.

“Taat kepada Allah, ikut Quran. Taat kepada Rasul, ikut Sunnah” ayat yang selalu ditegaskan oleh tok guru dalam ceramah dan kuliahnya.

Inilah wajah Islam. Islam ada Al-Quran dan As-Sunnah yang menjadi rujukan yang teragung untuk semua umat manusia. Islam bukan milik arab, bukan milik melayu. Tetapi Islam adalah milik semua bagi mereka yang mencari dan yang mahukannya. Jangan disempitkan Islam itu berdasarkan juzuk-juzuk kaum, tetapi jadikanlah Islam sebagai penghubung antara pelbagai bangsa dan kaum yang ada di dunia ini.

Sejarah telah memperlihatkan sebuah pengembaraan Laksamana Cheng Ho (1371-1435) sebanyak tujuh kali dari negara tembok besar China ke Asia Tenggara dan Asia Barat Daya. Beliau mengembara ke sana ke mari bukanlah untuk tujuan perluasan kuasa atau penjajahan, tetapi untuk melaksanakan misi perdagangan dan diplomatik dengan kerajaan-kerajaan yang ditemuinya termasuklah kerajaan kesultanan Melayu Melaka. Memandangkan Cheng Ho adalah seorang muslim yang taat, beliau dikatakan mempunyai peranan dalam penyebaran dakwah Islam.

Cheng Ho juga dikatakan pernah menunaikan ibadah haji di Mekah sekitar tahun 1432-1433 ketika pelayarannya yang ke tujuh ke kota Calicut, India sebelum berangkat ke Mekah. Setelah membaca serba sedikit sejarah Cheng Ho saudara, barulah aku tahu bahawa Cheng Ho adalah seorang Islam. Sebelum ini aku hanya tahu yang beliau ialah orang cina yang menjadi wakil kerajaan Dinasti Ming dalam rombongan perdagangannya. Tetapi, rupa-rupanya, ada tokoh cina muslim yang hebat memimpin armada perdagangannya ke pelusuk dunia.

Berbalik kepada kuliah tok guru sebelum ini, beliau mencadangkan supaya salah satu jalan di bandar Kota Bharu di letak nama Haji Cheng Ho bertitik tolak daripada kejayaan penganjuran Expo Cheng Ho sebelum ini di Kelantan. Tujuannya untuk membuktikan bahawa Islam bukan sahaja terhad kepada Arab atau Melayu sahaja, tetapi turut melibatkan seorang tokoh pedagang cina yang masyhur. Ini sekaligus mampu memperlihatkan bahawa Islam tiada masalah dalam soal kepelbagaian kaum.

Memeluk agama Islam atau menyokong perjuangan Islam tidak akan merubah bangsa seseorang, bahkan Islam mengiktiraf sesuatu budaya sesebuah bangsa yang tidak bercanggah dengan prinsip ajaran Islam. Islam tidak mengajar umatnya supaya bersikap racist atau perkauman sempit, tetapi Islam mengawal fitrah manusia yang memiliki perasaan kasih dan cintanya terhadap bangsa atau keluarga.

Islam buta terhadap mana-mana kaum, tetapi celik untuk berlaku adil kepada semua. Islam menentang sikap  assabiyyah dan menyokong kesejahteraan antara kaum. Sebab itu saudara, Islam tiada masalah kalau ada cina atau india muslim dilantik menjadi MB atau TPM. Kerana dalam pemerintahan Islam, bukanlah faktor bangsa atau kaum jadi penentu dalam memilih pemimpin muslim, tetapi berdasarkan kepada dua ciri seperti mana yang dinyatakan oleh Dr Asri Zainul Abidin di dalam bukunya Mengemudi Bahtera Perubahan Minda. Beliau menulis bahawa, As-Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah pernah berkata:

“Secara umumnya, kepimpinan memerlukan dua ciri iaitu al-Quwwah dan al-Amanah. Al-Quwwah iaitu kekuatan atau kemampuan berkaitan jawatan yang dipimpin sementara al-Amanah iaitu nilai amanah dalam diri”

Lantaran itu saudara, di dalam sejarah Islam sendiri pernah merakamkan akan kehebatan kepimpinan Salahuddin Al-Ayubi dalam membebaskan Masjidil al-Aqsa kali kedua. Beliau bukanlah seorang arab, tetapi seorang berbangsa Kurdish. Sungguhpun begitu, beliau amat dikagumi dan disayangi oleh rakyatnya yang arab dan bukan arab.

Sebagai akhir bicara saudara, aku ingin berkongsi akan satu ungkapan Saidina Ali Karamallhu Wajhah yang cukup jelas menggambarkan Islam sebagai landasan menghubungkan kepelbagaian bangsa dan kaum di dunia ini. Apa katanya:

“Muslim sesama muslim adalah saudara seiman, manakala muslim dengan bukan muslim adalah saudara seinsan”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s