Seruan Di Mana-Mana

“Rasanya sudah lama tidak pergi berkelah, kalau boleh hujung minggu ni nak pergilah,” Adam bermonolog sendirian di dalam hati.

“Apa yang abang termenungkan tu? Dari tadi asyik termenung je,” tanya Maya, isteri Adam yang sedang menghidangkan juadah untuk bersarapan pagi.

“Takde apapun, cuma abang ingat nak ajak awak pergi berkelah. Yelah kita tak pernah lagi keluar berkelah kan,” bicara Adam sambil tersengih.

“Ha’ah, sejak daripada kahwin hari tu, ni la kali pertama saya dengar abang nak ajak berkelah,” kata Maya yang serta merta air mukanya kelihatan riang sekali.

“Hahaha..ni nasib baik saya terfikir tau” ketawa Adam. “ Saya nak bawa awak pergi ke tempat air terjun, nama tempat tu Lata Pepohon Hijau, tempat tu kawan saya cakap best,” terang Adam.

“Saya tak kisah kat mana pun, saya ikut je erm,” jawab Maya sambil tersenyum tanda setuju.

Demikianlah rancangan percutian sepasang suami isteri yang baru beberapa bulan berkahwin. Ketika bersarapan pagi itu, mereka berbincang apa keperluan yang hendak dibawa disamping menetapkan masa dan hari yang sesuai untuk menjayakan ‘dating’ mereka tersebut.

Pada hari yang dirancang, segala keperluan perkelahan dimasukan ke dalam bonet kereta. Sebelum memulakan perjalanan, Adam menadah tangan berdoa memohon supaya Allah swt memberkati perjalanan mereka berdua. Maya yang berada di sisi setia mengaminkan setiap bait-bait doa yang dilafazkan. Seusai berdoa, mereka pun bertolaklah ke tempat perkelahan tersebut yang memakan masa hampir 2 jam setengah itu.

Di dalam perjalanan, mereka singgah bersarapan di sebuah restoran yang cukup dikenali yang tidak jauh dari tempat mereka tinggal. Restoran Cahaya Bulan itulah namanya. Apa yang menarik perhatian mereka disitu ialah pada buku menunya. Menu makanan di situ tiadalah terlalu istimewa berbanding menu di restoran lain. Tetapi kata-kata di dalam menu itulah yang agak lain dengan mana-mana buku menu. Tertera pada muka hadapan buku itu frasa:

“Rezeki Datangnya Dari Allah. Berdoalah Tanda Anda Bersyukur”

Suatu ajakan yang cukup indah tatkala kita hendak menjamu selera. Mereka pun memesan makanan sebagai alas perut sebelum sampai ke tempat perkelahan. Seusai menjamu. Adam pergi ke kaunter untuk membayar makanan dan Akhbar Fikrah dibelinya untuk dibaca ketika berkelah nanti. Ada satu poster yang menarik perhatian Adam ditampal pada dinding di kaunter tersebut. Ada imej rokok dan imej peparu hitam dan tertera kata-kata yang cukup sinis tetapi begitu bermakna:

“Sehari RM10. Sebulan RM300. Alangkah Baiknya Jika Ini Sedekah Bulanan Anda!”

“OO..patutlah kedai ni tak jual rokok,” kata Adam di dalam hati.

“Semua sekali RM7.00 bang,” kata cashier yang tampak ayu mengenakan tudung ala-ala Heliza Helmi.

“Ok, ni duitnya. Cantik ye poster kat belakang tu,” bicara Adam sambil tersengih.

“Oh..tu kempen anti rokok bang..terima kasih..sila datang lagi ye,” jawab cashier sambil tersenyum.

Kemudian, Adam dan Maya meneruskan perjalanan mereka. Kenderaan tidaklah terlalu banyak pada pagi itu. Perjalanan mereka juga agak lancar dengan sekali sekala terpaksa memotong kenderaan berat di hadapan. Sampai di suatu persimpangan. Maya terlihat satu billboard yang jarang-jarang boleh dilihat. Selalunya Biliboard besar seperti itu biasanya bersifat komersial untuk pemasaran produk. Tetapi yang ini berlainan sama sekali. Pada billboard itu terdapat gambar beberapa personaliti yang tampak anggun dan cantik bertudung. Kelihatan di situ ada wajah Wardina, Irma Hasmie, Diana Amir dan Catriona Rose. Kemudian di bawahnya terdapat perkataan yang menyebut:

“Mereka Semua Sudahpun Bertudung, Bagaimana Dengan Anda?”

Melihat billboard itu. Maya tersenyum begitu juga Adam. “Harap-harap ada orang tersentuh hatinya bila tengok ni kan bang,” bicara lembut Maya. Adam hanya menganggukkan kepalanya. Adam memandu keretanya memasuki simpang ke sebelah kanan. Dari simpang ini ke kawasan perkelahan hanya 1 km sahaja. Setiba di kawasan perkelahan, Adam meletakkankan kenderaannya di kawasan parking yang disediakan. Mereka berdua kemudiannya berjalan masuk. Jauh-jauh terdengar derusan air terjun yang cukup menenangkan disamping bunyi unggas yang riuh sekali.

Mereka memilih untuk duduk di tepi sebatang pokok yang agak besar berhampiran dengan aliran air terjun disitu. Keadaan di situ cukup tenang dan bersih daripada pencemaran. Ramai juga keluarga-keluarga yang berkunjung ke situ. Terdapat juga anak-anak kecil sedang riang bermain air dengan diawasi oleh ibu bapa mereka. Air disini begitu jernih dan cetek. Maya menghamparkan tikar dan menghidangkan mihun goreng dan nugget yang dimasaknya selepas subuh tadi. Adam pula membelek-belek akhbar yang dibelinya tadi. Banyak isu-isu semasa diulas dengan adil dan telus. Non-partisan. Ditengah-tengah halaman akhbar itu terpampang satu amaran:  

“RASUAH & PENYELEWENGAN!

ALLAH MAHA TAHU & TAHU UNTUK MENGHUKUMNYA!”

Di sekeliling kata-kata amaran itu ditampilkan keratan-keratan akhbar yang berbunyi: “Ketirisan: Wang Rakyat Hilang RM28 Billion Setahun”, “Bil Utiliti Menteri Cecah RM10 Juta Setahun”, “Stadium RM 292 Juta Runtuh Setelah Setahun”, “Skandal PKFZ: Rugi RM12.5 Bilion”, “Projek Landasan Berkembar Kerugian RM1.14 Bilion: Ketua Audit”, dan “RM52 Bilion Saham Bumiputera Lesap”.

Maya menghulurkan sepinggan mihun goreng kepada suaminya, Adam sambil menanyakan berita-berita menarik yang boleh dikongsikan. Adam tidak keberatan untuk bercerita dan mereka berdua berbincang mesra sambil menjamu selera di situ. Tidak jauh daripada tempat mereka duduk berkelah, terdapat satu papan tanda yang tertulis:

“Sana-Sini Isu Buang Bayi. Jom Kita Ubah”

Di suatu sudut yang lain pula terdapat satu lagi papan tanda yang tertulis:

“Anda Bijak Jauhi Pergaulan Bebas”

Selesai makan. Adam dan Maya menuruni beberapa batu-batu besar berhampiran untuk membolehkan mereka mencelupkan kaki sambil menikmati pemandangan indah disekeliling mereka. Terasa cukup dingin air di situ. Mereka berdua juga tidak melepaskan peluang untuk bergambar kenangan. Ternyata mereka cukup seronok sekali. Suatu pengalaman dan memori yang cukup indah biarpun perkelahan itu tidaklah seberapa.

Setelah berkemas bersama-sama. Mereka pun bertolak pulang. Kali ini Adam memilih untuk memandu di lebuhraya kerana jalan biasa yang dilalui tadi kebiasaanya sesak menjelang tengah hari dan petang apabila melalui beberapa pekan kecil. Adam mengambil keputusan untuk berhenti seketika di RnR untuk bersolat memandangkan waktu zohor telahpun masuk. Terdapat satu papan tanda yang menunjukkan kedudukan RnR hanya 500 meter dihadapan. Papan tanda itu bukan sahaja memaparkan symbol sudu-garfu, masjid dan pam minyak malah tertulis juga kata-kata seperti:

“Musafir Yang DiRedhai Allah adalah Musafir Yang Menjaga Solatnya”

Seusai bersolat, sambil menunggu isterinya Maya selesai bersolat dan bersiap. Adam duduk di sebuah wakaf berhampiran dengan keretanya. Tidak jauh daripada wakaf itu terdapat satu LCD besar yang mewar-warkan info-info tertentu berkaitan aliran trafik lebuhraya. Di samping itu, diselitkan juga satu video klip koperat syarikat konsensi lebuhraya tersebut sempena Hari Raya. Antara petikan video tersebut ialah:

Isteri: Best makanan kat rumah Mak Ngah tadi. Lepas ni bang kita ada 4 lagi open house, Rumah Pak Ali dah tak jauh dah hehe..

Suami: Ok lah, tapi awak control la makan tu hehe…

Isteri: Amboi, perli nampak. Saya tahu lah. Eh, abang! Bukan ke rumah Pak Ali masuk simpang kanan tu. Kenapa masuk kiri pulak.

Suami: Sibuk-sibuk pergi open house. Jangan lupa yang fardhu tau. Kita singgah masjid dulu deh.

Isteri: Yelah, dah masuk waktu pun. (Di dalam hati; “Bertuahnya dapat suami macam ni. Alhamdulillah”).

Adam dan Maya pun meneruskan perjalanan pulang. Mereka bercadang untuk keluar bercuti dan berkelah ke tempat lain pula suatu hari nanti jika ada kelapangan. Mereka berdua hidup bahagia sebagai pasangan suami isteri dan berharap dikurniakan Allah rezeki anak pula selepas ini. InsyaAllah. 

Renungan: “Wahai orang-orang yang beriman! Penuhilah seruan Allah dan Rasul, apabila dia menyerumu kepada sesuatu yang memberi kehidupan kepadamu,” (surah al-Anfal 8:24)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s