Duit Poket

Kalaulah duit dan poket boleh berbicara…

Duit: Hari-hari aku digunakan manusia untuk membeli dan membayar sesuatu.

Poket: Itulah..tuan aku ini pun aku tengok kesian. Kadang-kadang aku keseorangan tanpa kehadiran kawan-kawan kau kerana terlalu banyak diguna untuk membayar.

Duit: Apa nak buat, memang segalanya memerlukan aku hehehe..

Poket: Mahal sangat ke barang-barang di luar sana tu duit?

poket (from: www.forbes.com)

Duit: Jika kau lihat kawan-kawan aku banyak digunakan, sedangkan jumlah barangnya tidaklah sebanyak dulu, itu bererti mahallah barang tersebut. Lagipun, aku diguna bukan sahaja untuk beli barang, tapi untuk beli petrol, bayar hutang kereta, sewa rumah, hutang belajar, bayar tol dan bermacam-macam lagi.

Poket: Tuan aku ni baru habis belajar dan baru sahaja dapat kerja. Hidup pula di bandar besar. Dia terpaksa ikat perut sebab gajinya kecil. Macam kau cakap tadi, macam-macam perlu dia bayar dan ditambah dengan tiap-tiap bulan dia kirim duit ke kampung untuk tampung keperluan keluarganya di sana.

Duit: Begitulah kalau nak hidup, poket. Tapi aku sendiri masih percaya bahawa kekayaan negara yang ada sekarang ini sebenarnya cukup untuk semua nikmatinya, tetapi tidak akan pernah cukup jika dapat pada yang tamak.

Poket: Maksud kau apa?

Duit: Kawan-kawan aku yang bertimbun-timbun dalam kantung negara sekarang ini, jika diurus dengan jujur dan telus, tidak rasuah dan tidak menyeleweng, insyaAllah, mampu memberi kesejahteraan kepada rakyat. Ekonomi yang berkat akan cukup dan akan beri manfaat kepada rakyatnya.

Poket: Tapi duit, baru-baru ini, tuan aku ada menerima kawan-kawan kau secara one-off. Tak silap aku sebanyak RM250 untuk setahun. Tapi sahabat tuan aku pula katanya dapat RM500 sebab dah kahwin.

kantung negara (from: www.thenutgraph.com)

Duit: Sebenarnya, sama ada kau nak percaya atau tidak, tuan kau yang baru kerja tu boleh dapat lebih lagi daripada jumlah one-off tu.

Poket: Macam mana tu duit?

Duit: Macam ni, jika tuan kau terpaksa bayar hutang belajar tiap-tiap bulan sebagai contoh RM100. Kalau kerajaan baru nanti mansuhkan hutang PTPTN, maknanya tuan kau tak perlu lagi bayar. Di situ dah jimat RM100. Cuba kali dengan 12 bulan, setahun dah ada lebihan RM 1200. Lebih banyak daripada RM 250 atau RM 500 tadi. Betul tak?

Poket: Oh, macam tu ke.

Duit: Jika harga kereta turun sebab turunnya cukai eksais. Sudah pasti monthly installment nye juga akan rendah. Katalah boleh jimat dalam RM 150 sebulan. Dalam setahun tuan kau akan dapat lebihan RM 1800. Maka, setahun secara kasar, RM 1200 tadi + RM 1800 = RM 3000. Boleh slow2 dah kumpul duit untuk buat haji atau buat belanja kahwin ke hehe..

Poket: Tapi kan duit, boleh ke dasar-dasar ni dilaksanakan dalam negara ni? Tak bankrap ke nanti?

Duit: Idea dan cadangan seperti yang disebut tadi bukannya dibuat oleh pihak sebarangan. Ia dibincangkan oleh golongan bijak pandai dalam hal ekonomi dan kewangan. Seperti aku cakap tadi, negara ni sebenarnya kaya-raya dengan hasil mahsulnya dan berpotensi besar. Cuma jika ianya dapat diurus dengan baik oleh pihak yang terbukti telus dan bersih, kekayaan itu pasti akan dapat dirasai rakyat.

Poket: Belum cuba belum tahu kan hehe..

Duit: Haa, pandai pun. Selain daripada pemansuhan hutang PTPTN dan turun harga kereta, mereka juga bercadang untuk menurunkan harga petrol, diesel, elektrik, penghapusan tol di lebuhraya secara berperingkat dan banyak lagi manfaat yang lain. Ini semua untuk kebaikan rakyat teramai supaya disposable income rakyat dapat ditingkatkan.

Poket: Iyelah, disposable income atau pendapatan boleh-guna rakyat akan dapat ditingkatkan tatkala kos sara hidup mampu diturunkan. Betul tak?

Duit: Betul tu. Bila rakyat ada lebihan dalam poket, sebagai contoh, dia boleh menabung atau melabur. Dia boleh membeli barangan keperluan yang lain di samping boleh rancang bercuti ke mana-mana sahaja dalam negara bersama keluarga. Mereka juga mampu memperbanyakkan sedekah dan infak kepada yang memerlukan.

Poket: Pasti gembira tuan aku jika dapat kehidupan yang seperti itu. Kalau tidak, kesian aku tengok asyik mengeluh tak cukup duit. Tapi mana kau tahu semua ni? Takde diterangkan pun dalam akhbar dan tv.

Duit: Uhh, nak harapkan surat khabar dan tv nak share info-info macam ni, jangan haraplah. Yang ada hanya nak perlekeh idea dan cadangan orang lain. Dah lah tak berani nak berbahas. Sepatutnya hujah lawan hujah, idea lawan idea, bukan ucapan syok sendiri dalam tv. Lagi teruk kalau telur dan batu jadi bahan lawan hujah. Aku rujuk kat sini je;

http://www.pakatanrakyat.my/files/BM-Manifesto-LEAFLET.pdf

http://www.pakatanrakyat.my/files/BM-Manifesto-BOOK.pdf

http://rafiziramli.com/2013/02/kos-manifesto-rakyat/

Poket: Patutlah. Kena cari maklumat yang seimbang ni sebelum memilih.

Duit: Jika rasa-rasa nak hidup yang lebih baik dan sejahtera, peluang tu hanya ada pada sekali ini sahaja. Jangan lepaskan peluang tu.

Poket: Eh duit, kau nak ke mana tu?

Duit: Tuan kau ni nak menderma untuk kemenanagan Pakatan R….. (suara duit tidak lagi kedengaran kerana telah dimasukkan ke dalam tabung yang dibawa petugas Unit Amal).

 “Orang yang paling disukai Allah adalah mereka yang paling banyak manfaatnya (pada orang lain), dan amalan yang paling baik dilakukan oleh seseorang adalah: memasukkan rasa bahagia ke atas seorang muslim, menyelamatkannya daripada penderitaan, melupuskan hutangnya ataupun mengusir rasa kelaparan daripadanya. Sesungguhnya, aku sangat suka untuk berjalan dengan seorang muslim demi untuk menunaikan hajat (keperluannya) daripada aku beriktikaf di masjid sebulan lamanya” (Hadith riwayat Imam al-Tabarani)

“…agar harta itu jangan hanya beredar di antara orang-orang kaya sahaja di kalangan kamu..” (surah al-Hasyr 59:7)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s