Bermula dengan Hijau

Seperti  yang pernah aku ceritakan sebelum ini, baja Zn yang digunakan terhadap tanaman padi diharapkan mampu meningkatkan hasil serta menambah nutrisi Zn dalam butir padi (biofortification).

Untuk mengkajinya, maka aku menanam padi di dalam rumah kaca di Ladang 10, UPM. Aku tidak memilih untuk menanamnya di sawah bagi meminimumkan serangan perosak dan penyakit. Penanaman dibuat secara ‘direct seeding’.

Dari masa ke semasa aku memantau tumbesaran padi tersebut. Bermula dengan benih yang bercambah, kemudian mengeluarkan daun, seterusnya ke peringkat beranak (tillering), panicle initiation, heading, booting, dan sehinggalah padi tersebut mengeluarkan tangkai (panicle) dan butir padi (grain).

20130419_092017

Ketika di peringkat awal terutamanya pada peringkat tillering, padi tersebut kelihatan subur dengan anak-anak (tillers) disekeliling dan daunya yang hijau memanjang. Suka aku melihatnya. Tetapi lama-kelamaan, daun padi tersebut menjadi kuning bila mana memasuki peringkat akhir tumbesaran padi.

Hal ini menggambarkan suatu perumpamaan yang disebut di dalam al-Quran;

“Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu tumbuh segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; Akhirnya ia menjadi hancur bersepai dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu) dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat) dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya”. (Surah al-Hadid 57:20)

Begitulah jua dengan kehidupan dunia kita saudara. Kedudukan serta kemewahan yang dikecapi manusia di dunia tidak akan kekal. Ia akan semakin meninggalkan kita tatkala kita semakin dekat dengan takdir kematian.

Ramai manusia yang seakan tertipu dengan kedudukan dan kemewahannya di dunia. Dirasakan itulah segala-galanya. Ada yang sanggup menipu, merasuah dan dirasuah, membunuh, menyokong kezaliman serta pelbagai kemungkaran yang lain demi meraih serta mempertahankan kedudukan dan kemewahan dunia.

Walaupun tiada kedudukan atau hidup tidak berapa mewah, tetapi bijak mencari peluang dan ruang untuk menyuburkan ketaatan kepada Allah. Maka itu lebih baik. Kalaupun kita ada kedudukan dan memiliki kemewahan, manfaatkannya untuk menjadi hamba hanya kepada Allah, bukan hamba kepada yang lain. Tatakala seseorang hamba itu perlu memilih antara kebenaran dan kebatilan, antara kezaliman dan keadilan, maka bersama-samalah dengan kebenaran dan keadilan semata-mata kerana Allah biarpun berdepan risiko dan cabaran.

20130523_120031

Saudara, kehidupan dunia dan akhirat boleh dianalogikan seperti padi yang ditanam oleh petani yang bukan sahaja akan menumbuhkan padi malah lalang turut akan tumbuh. Begitulah kehidupan kita, jika kita dahulukan kehidupan akhirat, InsyaAllah kehidupan dunia pun turut akan diperolehi. Yang penting, keredhaan dan keberkatan di sisi Allah swt.

Kita akan rugi jika hanya berseronok dengan nikmat dunia yang bakal reput dan kering apabila tiba masanya. Sebaliknya, beruntunglah kita jika dunia ini kita jadikan sebagai kebun amal soleh untuk dituai di akhirat kelak.

Akar Daun

Menanam sesuatu tanaman memungkinkan sama ada tanaman itu hidup ataupun mati. Orang yang menanam apa jua pokok dan pokok itu subur dikatakan memiliki tangan sejuk manakala tangan panas untuk yang sebaliknya. Sungguhpun demikian, hakikatnya, hidup atau mati sesuatu makhluk di atas muka bumi semuanya adalah di bawah ketentuan dan kekuasaan Allah.

daun (sumber: bgfons.com)

Tanaman seperti juga manusia memerlukan makanan secukupnya untuk hidup dan berkembang. Biarpun tanaman tidak mampu bergerak sepertimana manusia dan haiwan, namun Allah menjadikan makhluk ini boleh membuat makanan sendiri melalui suatu mekanisma yang disebut sebagai fotosintesis. Dengan hanya memerlukan karbon dioksida (CO2), air (H2O) dan tenaga dari cahaya matahari sudah mencukupi bagi tumbuhan menghasilkan glukosa (C6H12O6) dan oksigen (O2).

Baik sesuatu tanaman atau pokok biasanya dinilai melalui lebat daun dan bunganya serta keenakkan buahnya. Jarang sesuatu tanaman itu dipuji kerana akarnya. Walhal, tanpa akar, tumbuhan akan gagal untuk menyerap air dan nutrient daripada tanah. Akar juga memberi sokongan kepada tumbuhan daripada rebah menyembah bumi. Itulah peranan akar yang tidak terlihat pada pandangan mata dek kerana ia tersembunyi di dalam tanah. Sebab itu saudara, akar tumbuhan kebiasaanya dijadikan perumpamaan bagi memaknai erti keikhlasan.

Walaupun bersembunyi di dalam tanah yang gelap dan kotor, namun akar tetap jua berperanan untuk membantu kehijauan daun, kemekaran bunga dan keranuman buah. Demikianlah sifat akar yang ‘low profile’ tetapi mempunyai ‘significant’ yang besar terhadap anggota pokok yang lain. Di sisi yang lain pula, daun turut memiliki kebaikannya. Seperti yang dijelaskan tadi, proses fotosintesis sebenarnya berlaku di salah satu organel di dalam daun iaitu klorofil.

Melalui daun, tumbuhan mampu menjana tenaga sendiri untuk hidup. Tenaga yang dijana penting untuk proses-proses biokimia yang lain untuk tumbesaran dan kemandirian sesuatu tanaman. Tidak mungkin tanaman dapat mengeluarkan hasil yang produktif (bunga/buah) tanpa adanya tenaga, air dan nutrient yang secukupnya.

akar (sumber: www.123rf.com)

Untuk itu, gabungan peranan dan fungsi akar (air & nutrient) serta daun (tenaga) amat penting untuk kemaslahatan pokok tersebut secara keseluruhannya. Tertinggal salah satu fungsi tersebut hanya akan memudharatkan kelangsungan hidup pokok itu. Sama ada saudara ingin mencontohi falsafah akar yang menyumbang tanpa menzahirkan dirinya atau ingin menjiwai falsafah daun yang berperanan tetapi dirinya tampak di pandangan, ikut saudaralah. Yang penting ikhlas kerana Allah. Sesuatu amal soleh sama ada tampak atau tidak, hendaklah kerana mencari redha Allah, bukan redha manusia, di situlah datangnya ikhlas.

“Sesiapa yang melakukan amal soleh baik lelaki atau perempuan dan dia dalam keadaan benar-benar beriman, maka pasti akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik…” (an-Nahl 16:97)

Duit Poket

Kalaulah duit dan poket boleh berbicara…

Duit: Hari-hari aku digunakan manusia untuk membeli dan membayar sesuatu.

Poket: Itulah..tuan aku ini pun aku tengok kesian. Kadang-kadang aku keseorangan tanpa kehadiran kawan-kawan kau kerana terlalu banyak diguna untuk membayar.

Duit: Apa nak buat, memang segalanya memerlukan aku hehehe..

Poket: Mahal sangat ke barang-barang di luar sana tu duit?

poket (from: www.forbes.com)

Duit: Jika kau lihat kawan-kawan aku banyak digunakan, sedangkan jumlah barangnya tidaklah sebanyak dulu, itu bererti mahallah barang tersebut. Lagipun, aku diguna bukan sahaja untuk beli barang, tapi untuk beli petrol, bayar hutang kereta, sewa rumah, hutang belajar, bayar tol dan bermacam-macam lagi.

Poket: Tuan aku ni baru habis belajar dan baru sahaja dapat kerja. Hidup pula di bandar besar. Dia terpaksa ikat perut sebab gajinya kecil. Macam kau cakap tadi, macam-macam perlu dia bayar dan ditambah dengan tiap-tiap bulan dia kirim duit ke kampung untuk tampung keperluan keluarganya di sana.

Duit: Begitulah kalau nak hidup, poket. Tapi aku sendiri masih percaya bahawa kekayaan negara yang ada sekarang ini sebenarnya cukup untuk semua nikmatinya, tetapi tidak akan pernah cukup jika dapat pada yang tamak.

Poket: Maksud kau apa?

Duit: Kawan-kawan aku yang bertimbun-timbun dalam kantung negara sekarang ini, jika diurus dengan jujur dan telus, tidak rasuah dan tidak menyeleweng, insyaAllah, mampu memberi kesejahteraan kepada rakyat. Ekonomi yang berkat akan cukup dan akan beri manfaat kepada rakyatnya.

Poket: Tapi duit, baru-baru ini, tuan aku ada menerima kawan-kawan kau secara one-off. Tak silap aku sebanyak RM250 untuk setahun. Tapi sahabat tuan aku pula katanya dapat RM500 sebab dah kahwin.

kantung negara (from: www.thenutgraph.com)

Duit: Sebenarnya, sama ada kau nak percaya atau tidak, tuan kau yang baru kerja tu boleh dapat lebih lagi daripada jumlah one-off tu.

Poket: Macam mana tu duit?

Duit: Macam ni, jika tuan kau terpaksa bayar hutang belajar tiap-tiap bulan sebagai contoh RM100. Kalau kerajaan baru nanti mansuhkan hutang PTPTN, maknanya tuan kau tak perlu lagi bayar. Di situ dah jimat RM100. Cuba kali dengan 12 bulan, setahun dah ada lebihan RM 1200. Lebih banyak daripada RM 250 atau RM 500 tadi. Betul tak?

Poket: Oh, macam tu ke.

Duit: Jika harga kereta turun sebab turunnya cukai eksais. Sudah pasti monthly installment nye juga akan rendah. Katalah boleh jimat dalam RM 150 sebulan. Dalam setahun tuan kau akan dapat lebihan RM 1800. Maka, setahun secara kasar, RM 1200 tadi + RM 1800 = RM 3000. Boleh slow2 dah kumpul duit untuk buat haji atau buat belanja kahwin ke hehe..

Poket: Tapi kan duit, boleh ke dasar-dasar ni dilaksanakan dalam negara ni? Tak bankrap ke nanti?

Duit: Idea dan cadangan seperti yang disebut tadi bukannya dibuat oleh pihak sebarangan. Ia dibincangkan oleh golongan bijak pandai dalam hal ekonomi dan kewangan. Seperti aku cakap tadi, negara ni sebenarnya kaya-raya dengan hasil mahsulnya dan berpotensi besar. Cuma jika ianya dapat diurus dengan baik oleh pihak yang terbukti telus dan bersih, kekayaan itu pasti akan dapat dirasai rakyat.

Poket: Belum cuba belum tahu kan hehe..

Duit: Haa, pandai pun. Selain daripada pemansuhan hutang PTPTN dan turun harga kereta, mereka juga bercadang untuk menurunkan harga petrol, diesel, elektrik, penghapusan tol di lebuhraya secara berperingkat dan banyak lagi manfaat yang lain. Ini semua untuk kebaikan rakyat teramai supaya disposable income rakyat dapat ditingkatkan.

Poket: Iyelah, disposable income atau pendapatan boleh-guna rakyat akan dapat ditingkatkan tatkala kos sara hidup mampu diturunkan. Betul tak?

Duit: Betul tu. Bila rakyat ada lebihan dalam poket, sebagai contoh, dia boleh menabung atau melabur. Dia boleh membeli barangan keperluan yang lain di samping boleh rancang bercuti ke mana-mana sahaja dalam negara bersama keluarga. Mereka juga mampu memperbanyakkan sedekah dan infak kepada yang memerlukan.

Poket: Pasti gembira tuan aku jika dapat kehidupan yang seperti itu. Kalau tidak, kesian aku tengok asyik mengeluh tak cukup duit. Tapi mana kau tahu semua ni? Takde diterangkan pun dalam akhbar dan tv.

Duit: Uhh, nak harapkan surat khabar dan tv nak share info-info macam ni, jangan haraplah. Yang ada hanya nak perlekeh idea dan cadangan orang lain. Dah lah tak berani nak berbahas. Sepatutnya hujah lawan hujah, idea lawan idea, bukan ucapan syok sendiri dalam tv. Lagi teruk kalau telur dan batu jadi bahan lawan hujah. Aku rujuk kat sini je;

http://www.pakatanrakyat.my/files/BM-Manifesto-LEAFLET.pdf

http://www.pakatanrakyat.my/files/BM-Manifesto-BOOK.pdf

http://rafiziramli.com/2013/02/kos-manifesto-rakyat/

Poket: Patutlah. Kena cari maklumat yang seimbang ni sebelum memilih.

Duit: Jika rasa-rasa nak hidup yang lebih baik dan sejahtera, peluang tu hanya ada pada sekali ini sahaja. Jangan lepaskan peluang tu.

Poket: Eh duit, kau nak ke mana tu?

Duit: Tuan kau ni nak menderma untuk kemenanagan Pakatan R….. (suara duit tidak lagi kedengaran kerana telah dimasukkan ke dalam tabung yang dibawa petugas Unit Amal).

 “Orang yang paling disukai Allah adalah mereka yang paling banyak manfaatnya (pada orang lain), dan amalan yang paling baik dilakukan oleh seseorang adalah: memasukkan rasa bahagia ke atas seorang muslim, menyelamatkannya daripada penderitaan, melupuskan hutangnya ataupun mengusir rasa kelaparan daripadanya. Sesungguhnya, aku sangat suka untuk berjalan dengan seorang muslim demi untuk menunaikan hajat (keperluannya) daripada aku beriktikaf di masjid sebulan lamanya” (Hadith riwayat Imam al-Tabarani)

“…agar harta itu jangan hanya beredar di antara orang-orang kaya sahaja di kalangan kamu..” (surah al-Hasyr 59:7)

Orang Bagi..Kita Ambil..

Hutang sememangnya wajib dibayar. Bahkan jika seseorang itu meninggal dunia, antara perkara yang perlu diselesaikan adalah hutang. Waris si mati mestilah mengambil tahu dengan siapa si mati berhutang dan selepas itu perlulah dilangsaikan dengan segera.

Hutang tetap hutang. Biarpun kita berhutang dengan orang bukan Islam, orang kafir, maka kita berkewajipan untuk membayar hutang tersebut. Jika nilai hutang itu hanyalah lima sen sekali pun, selagi pemberi hutang tidak menghalalkannya, kita perlu melunasinnya.

ijazah hutang

Ada antara kita mungkin berhutang dengan PTPTN. Tanpa syak lagi, ia perlu dilunaskan sebab namanya hutang. Biarpun negara kita ini hasil mahsulnya melimpah-ruah, namun rakyat sama ada mahu atau tidak, terpaksa berhutang dengan PTPTN bagi membolehkan rakyat menjejak ke pusat pengajian tinggi demi segulung ijazah.

Bagaimana jika sekiranya kita ditawarkan untuk menikmati pengajian tinggi secara percuma. Agak-agak saudara memilih untuk berhutang atau tidak? Aku yakin, ramai antara kita mahu pendidikan tingginya dibiayai sepenuhnya umpama tawaran biasiswa. Jika adalah suatu hari nanti, muncul kerajaan baru yang baik hati mahu beri biasiswa kepada saudara, takkan saudara mahu menolaknya, takkan saudara mahu tetap berkeras untuk setia berhutang dengan PTPTN.

Tidak tahulah jika ada dalam kalangan mahasiswa kita yang tegap dengan pendirian untuk terus berhutang. Enggan dan tidak mahu menerima apa-apa tawaran biasiswa atau pendidikan percuma. Sebab itu, kalau ada yang mahu memberinya nanti, tidak salah untuk kita ambil dan nikmatinya masa itu. Sekurang-kurangnya, sudah terlepas daripada bebanan hutang belajar.

Ambil Jangan Tak Ambil

Musim kini adalah musim kerajaan pemerintah sekarang berbaik hati. Sama ada berpura-pura atau memang betul-betul merasai denyut nadi rakyat, tiadalah diketahui. Segala jenis dan bentuk bantuan hendak dihulurkan dan disampaikan. Jika burung dan jerung yang turut ada masalah itu boleh mengundi, pasti bantuan akan turut disampaikan. Bak kata billboard di seluruh negeri Perak, “Tiada siapa dipinggirkan, Tiada siapa disisihkan”.

bantuan

Macam-macam ada. Walaupun apa yang diberikan itu sememangnya menjadi hak rakyat, tetapi cara dikendalikan bantuan itu disalur seolah-olah duit itu asalnya dari poket si penyalur atau dah macam dari dana parti mereka. Muka masing-masing semuanya poyo masa memberi. Walaubagaimanapun, rakyat punyai kebijakan yang tidak boleh diremehkan. Orang bagi, pakat ambil, tapi pangkah belum tentu.

Mana tidaknya, ketika disalurkan RM100 sebagai bantuan sekolah anak-anak, rakyat pasti teringat bagaimana projek RM250 juta duit rakyat disalurkan kepada anak-beranak menteri yang tiada pengalaman dalam bidang ternakan. Apabila rakyat diberi RM500 untuk setahun, rakyat akan pasti terkenang bagaimana duit rakyat sebanyak RM500 juta komisen kapal selam diberi kepada kenalan rapat yang terkait dengan tuduhan jenayah membunuh yang masih misteri. Tatkala anak-anak muda dapat rebat RM200 untuk memiliki telefon 3G, rakyat akan terasa bertapa susahnya rakyat untuk mendapat maklumat berita yang bebas dan seimbang sampai terpaksa berinternet. Bila pelajar-pelajar peroleh RM250 baucar buku, terlintas di fikiran alangkah indahnya jika pengajian mereka turut juga dibiayai sepenuhnya. Sambil memberi bantuan di sana-sini, mereka melipat-gandakan serangan psikologi dengan klip-klip video di televisyen setiap hari. Seolah mahu memaksa rakyat berterima kasih dan mengenang budi mereka.

Tak Tahu Bersyukur

Bila bercakap tidak senada dengan pemimpin parti pemerintah. Nanti dianggap sebagai cuba lawan kerajaan. Tatkala tidak bersetuju dengan sesuatu, dengan segera akan dicop sebagai orang yang tidak mengenang budi dan tidak tahu bersyukur dengan segala faedah yang diperolehi selama ini. Lebih teruk, ada juga yang siap bagi cadangan; “Kalau tidak puas hati dengan kerajaan, berambus la cari negara lain”. Tersangatlah bagus cadangan tersebut.

Teringat pula aku akan kisah Firaun dan nabi Musa as. Firaun dan isterinya menjaga nabi Musa as sejak dari kecil meskipun terdapat akta keselamatan dalam negeri ketika itu yang menganggap bayi lelaki sebagai ancaman keselamtan. Maka kesemua bayi lelaki dibunuh kecuali nabi Musa as yang diselamatkan oleh isteri Firaun. Apabila dewasa, nabi Musa diamanahkan oleh Allah swt untuk menyampaikan kebenaran risalah Islam. Namun, apa yang di bawa Nabi Musa as itu bercanggah dengan pendirian Firaun dan pencacainya. Apakah tindakan nabi Musa as yang melawan arus Firaun itu dianggap sebagai tidak bersyukur dan tidak tahu kenang budi setelah membesar di istana Firaun selama ini?

doaku

Sememangnya kita perlu bersyukur dengan segala nikmat yang kita perolehi. Kita yakin, semuanya datang daripada Allah, Tuhan pemilik seluruh alam. Tidak salah juga untuk kita berterima kasih kepada manusia yang berjasa kepada kita. Hadirnya bantuan itu juga dengan izin dan rahmat Allah. Itu hanyalah sebagai tanda kita berbahasa terhadap mereka yang berbudi. Namun, orang yang bersyukur sebenarnya mana mungkin membutatulikan kebenaran. Mereka yang bersyukur juga takkan membiarkan kemakmuran serta kekayaan negaranya terus-menerus diseleweng dan disalahguna sesuka hati. Benarlah, selain musibah, dalam nikmat juga ada ujiannya.

“Wahai Tuhanku, demi nikmat-nikmat yang Engkau kurniakan kepadaku, (peliharalah daku) supaya aku tidak akan menjadi penyokong kepada golongan yang bersalah” (Surah al-Qasas 28:17)

Makan ‘Zinc’?

Makanan asasi kita adalah nasi. Nasi yang kita makan setiap hari itu saudara, secara amnya mengandungi beberapa nutrisi penting seperti karbohidrat, protein, dan sebahagian mineral seperti mana di bawah;

Calories (kcal)

345.0 Calcium (mg) 10.0
Moisture (g) 13.7 Iron (mg) 0.7
Carbohydrate (g) 78.2 Magnesium (mg) 90.0
Protein (g) 6.8 Riboflavin (mg) 0.06
Fat (g) 0.5 Thiamine (mg) 0.06
Fibre (g) 0.2 Niacine (mg) 1.9
Phosphorus (mg) 160.0 Folic acid (mg) 8.0
Minerals (g) 0.6 Copper (mg) 0.14
Essential amino acids (mg) 1.09

 Bagi setiap 100 g hidangan

Karbohidrat merupakan komposisi nutrisi yang tertinggi dalam nasi. Ini menjadikan nasi sebagai penyumbang utama kepada keperluan kalori terhadap manusia khususnya di kebanyakan negara-negara Asia. Kira-kira 40% pengambilan kalori penduduk di Asia adalah daripada pengambilan nasi.

Oleh kerana nasi menjadi makanan utama masyarakat di Asia, maka sebarang usaha untuk meningkatkan hasilnya amatlah mustahak bagi memenuhi kelangsungan permintaannya. Tatkala itu saudara, usaha bagi meningkatkan kualiti nasi dari sudut kandungan nutrisinya juga kini semakin mendapat perhatian.

Makan Untuk Hidup

Kita makan bukan sekadar untuk kenyang sahaja. Tetapi jauh lebih penting daripada itu adalah untuk mendapat manfaat daripada apa yang kita makan. Kita perlukan makanan untuk tenaga. Kita juga perlukan makanan untuk memastikan badan kita menerima nutrisi yang cukup bagi menjamin kesihatan yang baik. Tenaga dan kesihatan yang baik memberi keselesaan untuk kita bekerja, belajar dan beribadah kepada Allah.

Memandangkan nasi yang kita ambil setiap hari itu mampu membekalkan tenga kepada kita, tetapi bagaimana jika nasi yang sama juga mampu untuk membekalkan keperluan nutrisi kita khususnya micronutrient. Zinc merupakan contoh micronutrient yang tidak kurang pentingnya kepada manusia. Zinc penting kepada kita kerana ia merupakan komponen utama enzim-enzim dalam badan, memainkan peranan penting terhadap pertumbuhan sel dan juga terhadap sistem immunisasi badan (daya tahan penyakit).

Agensi WHO dan FAO melalui laporan Guidelines on food fortification with micronutrients pada tahun 2006 merekodkan bahawa kira-kira 20% populasi dunia terdedah kepada risiko kekurangan zinc seperti penyakit dermatis, tumbesaran yang terbantut, diarrhoea, gangguan mental dan penyakit berjangkit. Walaubagaimanapun, dengan pengambilan zinc yang cukup, dilaporkan bahawa, berlaku penurunan penyakit diarrhoea sebanyak 18% dan penyakit pneumonia sebanyak 41%.

Selain itu saudara, kadar tumbesaran didapati meningkat dan berlaku penurunan terhadap penyakit malaria serta kes-kes penyakit berjangkit yang lain hasil pengukuhan pengambilan zinc dalam makanan. Lantaran itu saudara, jika zinc ini ditambah sebagai salah satu nutrisi dalam nasi, sudah pasti manfaat zinc dapat kita perolehi tanpa perlu mengambil apa-apa supplement.

Zinc dalam Nasi

Misi untuk menambah micronutrient seperti zinc ke dalam makanan disebut sebagai food fortification atau biofortification. Untuk menjayakan misi ini, terdapat dua pendekatan yang utama sama ada melalui genetic biofortification ataupun agronomic biofortification.

Genetic biofortification selalunya dilaksanakan melalui program pembakaan atau melalui teknik bioteknologi. Tetapi, pendekatan seumpama ini mengambil masa yang agak lama. Bagi pendekatan agronomic biofortification pula, penambahan sesuatu zat nutrisi terhadap makanan dilaksanakan melalui amalan agronomi contohnya melalui pembajaan.

Inilah yang sedang aku usahakan sekarang saudara. Melalui penambahan baja Zinc untuk tanaman padi pada kadar dan cara yang betul serta efektif, diharapkan ianya dapat memberikan peningkatan yang significant terhadap kandungan zinc dalam butir padi di samping peningkatan hasil padi itu sendiri. Mudah-mudahan dapat menyumbang sesuatu yang bermanfaat terhadap sektor pertanian khususnya di Malaysia ini. Doakan aku saudara.

“Dan makanlah makanan yang halal lagi baik (halalan thoyyiban) dari apa yang telah direzekikan kepadamu dan bertakwalah kepada Allah dan kamu berimanlah kepadaNya” (surah al-Maidah 5:88)

Syria: ‘Revolusi Iran Kedua’

Seperti yang dijanjikan saudara, aku akan kongsikan beberapa kenyataan pemimpin mahupun pendirian negara-negara dalam isu di Syria. Terdapat dua aliran, satu pihak menyokong presiden Bashar Asad dan satu lagi pihak menyokong supaya kebangkitan rakyat Syria dipertahankan.

Penyokong Rejim Syria

1) Televisyen Israel menyiarkan himpunan rakyat Israel lebih kurang 500 orang yang menyokong Bashar pada akhir bulan Febuari 2012. Mereka sebahagiannya dilihat membawa bendera Syria dan memakai T-shirt bergambar Bashar.

2) Menteri Luar Russia menyatakan bahawa Russia akan membangkang apa sahaja usul yang menentang Bashar. Russia turut mengugut Qatar yang mencadangkan agar tentera negara-negara Arab dihantar ke Syria bahawa Qatar akan dipadamkan daripada muka bumisekiranya masih kekal dengan cadangan tersebut.

3) Presiden Iran, Ahmedinejad mengumumkan 15 ribu pasukan tentera elit dihantar ke Syria untuk membantu Bashar selepas sambutan Revolusi Iran ke-33.

4) Ulamak Syiah, Ayatullah Ahmed Jannati ketika berucap di Universiti Tehran pada 24 Febuari 2012 berkata; ‘Kewajipan bagi Syiah untuk ke Syria agar Syria tidak jatuh ke tangan ‘musuh-musuh Ahlu-Bait’ (melabelkan sunni sebagai musuh Ahlu-Bait).

5) Pemimpin tertinggi Iran, Ayatullah Ali Khomeini menamakan kebangkitan rakyat Syria sebagai ‘Revolusi Iran Kedua’. Tetapi, kali ini berbeza dengan revolusi yang pertama. Dahulu, Syiah mesti bersama-sama rakyat, tetapi kali ini wajib mempertahankan pemerintah Bashar di Syria.

6) Hassan Nasrallah, pemimpin gerakan Hizbullah berkata; “Bahawa Hizbullah menyokong revolusi di Mesir, Tunisia, Libya dan Yaman tetapi Hizbullah tidak menyokong revolusi yang berlaku di Syria. Beliau turut memuji Bashar dalam khutbahnya; “Tiada pemimpin negara, presiden, amir atau syeikh negara yang melakukan perubahan seperti yang dilakukan oleh pemerintah Syria”.

Langkah Dunia yang Membantu Rakyat Syria

1) Liga Arab gantung keanggotaan Syria, membeku asset pemimpin Syria di negara arab, menangguhkan urusan perdagangan dengan Syria, menghantar rombongan pemantau ke Syria.

2) Qatar menjadi negara pertama desak Liga Arab gantung keanggotaan Syria. Amir Qatar, Syeikh Hamd bin Khalifah Al-Thani cadang supaya negara arab hantar tentera pengaman untuk hentikan pertumpahan darah.

3) Majlis Keselamtan PBB bentang usul untuk beri tekanan kepada rejim Syria, tetapi usul itu digagalkan oleh kuasa veto, Russia dan China.

4) Presiden Turki, Tayyip Erdogan mengkritik Bashar secara terbuka dengan menyifatkan Bashar sebagai ‘pembunuh rakyat sendiri’. Turki turut membuka pintu sempadannya untuk pelarian Syria mendapakan perlindungan walaupun Syria mendesak supaya menutup pintu sempadan tersebut.

5) Parlimen Kuwait mengesyorkan supaya Bashar diheret ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa di atas kezaliman dan pembunuhan terhadap rakyatnya sendiri. Amir Kuwait, Syeikh Sobah El-Ahmed Jabir El-Soleh pada 4 Mac 2012 telah menderma USD 5 juta bagi rakyat Syria.

6) PM Palestin, Ismail Haniyeh mengesahkan bahawa HAMAS tetap bersama-sama dengan kebangkitan rakyat Syria bagi menentang kezaliman pemerintah.

7) Tunisia sedia memberi suaka politik kepada Bashar Asad dan keluarganya jika cadangan itu dapat membantu menghentikan pertumpahan darah.

8) Arab Saudi mengeluarkan arahan supaya semua masjid-masjid mengadakan bacaan qunut nazilah

9) Libya arahkan diplomat Syria meninggalkan negara itu dalam tempoh 72 jam.

10) Mesir memanggil pulang dutanya di Syria dan mendesak Syria supaya menghentikan pembunuhan terhadap rakyat di sana

11) Malaysia menyokong cadangan untuk gantung keahlian Syria dalam OIC.

Selain daripada itu, Ketua Ikatan Ulama Syria, Dr. Ali as-Sobuni dan juga Kesatuan Ulama Sedunia, Dr. Yusuf al-Qaradhawi berfatwa kepada rakyat Syria agar mempertahankan rumah mereka dari keganasan tentera. Hal ini berdalilkan sumber hadith Nabi saw yang menyebut;

“Sesiapa yang terbunuh mempertahankan hartanya, maka dia syahid; barangsiapa terbunuh mempertahankan ahli keluarganya, maka dia syahid; atau mempertahankan agamanya, maka dia juga syahid” (Hadith Riwayat Abu Daud, An-Nasaie, Tirmizi dan Ahmad)

Akhir sekali saudara, marilah kita sama-sama mendoakan agar saudara-saudara kita di Syria diberikan kekuatan dan ketabahan dalam mengharungi hari-hari yang mendatang ini. Kita doakan juga supaya rakyat Syria dianugerahkan Allah dengan kemenangan untuk menyelamatkan negara mereka daripada terus dikuasai regim yang zalim.

“Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka bahawa Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh mereka yang zalim. Sesungguhnya Dia sengaja melambatkan balasan kepada mereka hingga ke suatu hari yang terbeliak penglihatan mereka”  (surah Ibrahim 14:42)

*Untuk maklumat lanjut mengenai isu di Syria, saudara boleh ketahuinya melalui buku Travelog Luka Air Mata Syria terbitan Jundi Resources.

Syria: Dari Contengan Dinding Bertukar Revolusi

Berdasarkan buku Travelog Luka Air Mata Syria, apa yang berlaku di Syria hari ini saudara bukanlah suatu perkara yang baru. Tragedi pembunuhan rakyat beramai-ramai oleh regim yang zalim ini pernah berlaku di era pemerintahan Hafez Asad, iaitu ayah kepada Bashar Asad. Pada Febuari tahun 1982, ada satu operasi ketenteraan yang dinamakan sebagai “Operasi Bumi Hangus” dilancarkan bagi menyekat kemaraan rakyat.

Peristiwa itu berlaku di bandar Hama yang terletak di sebelah barat Syria, kira-kira 210 km dari Damsyik. Hama menjadi sasaran kerana di sana merupakan kubu kuat Ikhwan Muslimin yang menggerakkan kebangkitan rakyat yang mahukan perubahan politik di Syria. Operasi tersebut diketuai oleh Rifa’at Asad iaitu adik kepada Hafez Asad. Rifa’at dalam kenyataannya pernah berkata;

“Kita bersedia untuk melancarkan 100 kali perang, memusnahkan jutaan tempat persembunyian, mengorbankan jutaan nyawa demi menjaga tanah air. Sesungguhnya Ikhwan Muslimin mahu menghina dan menggadai Syria”.

Di dalam operasi tersebut, 2/3 pekan dan kampung di Hama musnah termasuklah 88 buah masjid dan 3 buah gereja dirobohkan. Operasi yang berlangsung selama 27 hari itu juga telah mengorbankan kira-kira 10-40 ribu orang, 15 ribu dilaporkan hilang dan 100 ribu yang lain terpaksa berpindah ke bandar lain.

Banyak sebenarnya peristiwa pembunuhan rakyat yang dilakukan oleh Hafez Asad. Cuma di sini hanya menukilkan salah satu peristiwa berdarah yang paling dahsyat yang pernah dilakukan Hafez. Kini, bumi Syria kembali berdarah. Kali ini oleh anaknya, Bashar Asad. Beliau mula memegang jawatan sebagai Presiden Syria setelah kematian ayahnya pada tahun 2000 akibat Leukimia. Waktu itu umur Bashar 34 tahun sedangkan, hendak menjadi presiden syaratnya mestilah berumur 40 tahun. Maka, dipinda perlembagaan dengan mensyaratkan umur 34 tahun sudah boleh dilantik sebagai presiden Syria.

Conteng Dinding

Menurut Syeikh Khaled Hasan Hendawi, pembantu khas kepada Presiden Kesatuan Ulama Islam Sedunia, Dr Yusuf al-Qaradhawi, antara penyebab utama yang mencetuskan gelombang kebangkitan rakyat menentang Basyar Asad bermula di wilayah Dar’a dalam daerah Hauran. Sekumpulan kanak-kanak lebih kurang 10 orang telah menconteng dinding sekolah mereka dengan menulis;

“Rakyat mahukan sistem dijatuhkan”

Kesalahan ini menyebabkan ketua polis wilayah, Atif Najib yang juga merupakan kenalan rapat kepada Bashar bertindak memenjarakan kesemua kanak-kanak yang terlibat itu. Di dalam penjara, kanak-kanak itu didera dengan kejam yang mana kuku-kuku kaki dan tangan mereka dicabut.

Saudara, apakah hukuman yang sedemikian rupa itu patut dikenakan atas kesalahan vandalism kerana menconteng dinding sekolah? Sesuatu yang agak keterlaluan dalam menghukum. Maka, hal ini menyebabkan ibu bapa kepada kanak-kanak terbabit menemui pihak berkuasa supaya membebaskan semula anak-anak mereka yang diseksa itu.

Namun, permintaan ibu bapa tersebut tidak dilayan bahkan dihamburkan dengan kata-kata yang boleh dianggap sebagai biadap dan kurang ajar. Apa jawapan Atif Najib kepada ibu bapa kanak-kanak terbabit;

“Kamu semua mestilah melupakan anak-anak kamu dan anggaplah mereka telah meninggal dunia. Ataupun sekiranya kamu tidak dapat terima kenyataan ini, kami boleh menikahi wanita-wanita kamu bagi mendapatkan anak-anak yang baru”.

Akibat rasa tidak puas hati, maka pihak keluarga termasuklah penduduk-penduduk yang perihatin telah turun ke jalan raya memenuhi jalan-jalan di Hauran. Kira-kira 1000 orang telah mengadakan bantahan itu secara aman dengan melaungkan “Jatuh..Jatuh..Atif Najib!”. Malangnya, himpunan tersebut telah ditangani oleh pihak polis bukan lagi dengan tembakan gas pemedih mata, tetapi dengan tembakan peluru hidup dari udara.

Peristiwa tersebut saudara, telah mengorbankan lebih 14 orang rakyat awam dan mencederakan puluhan yang lain. Akibat daripada perbuatan itu, gelombang kebangkitan rakyat terus hidup dan merebak dengan pantas ke beberapa tempat yang lain. Kira-kira 14 buah wilayah bergema dengan laungan rakyat dalam tempoh hanya 7 hari. Daripada laungan “Jatuh Atif Najib”, bertukar kepada “Jatuh..Jatuh..Bashar al-Assad!”.

Seperti yang dilakukan ayahnya, Bashar mengambil pendekatan untuk membunuh ribuan rakyat yang menentang di samping tampil di media-media yang dikawal kerajaan dengan memberikan janji-janji yang kononnya akan melaksanakan perubahan dan transformasi dalam politik.

Syria milik Syiah?

Seperti yang diketahui, regim Syria dipimpin oleh mereka yang menganut fahaman Syiah Nusairiyah. Walaubagaimanapun, Syiah bukanlah fahaman majoriti di Syria. Kebanyakkan rakyat Syria adalah terdiri daripada mereka yang berfahaman Ahlu Sunnah wal Jamaah iaitu kira-kira 74% daripada 19.3 juta populasi penduduk Syria. Selebihnya adalah Syiah iaitu 11% dan Kristian, 9%.

Sebab itu, apa yang sedang dilakukan oleh Bashar terhadap rakyatnya hari ini mendapat sokongan daripada pemimpin syiah Iran, Hizbullah di Lubnan dan beberapa ulama Syiah yang lain. Maka, apa yang kita tidak sedar selama ini ialah, disebalik daripada kekejaman Bashar yang sewenang-wenangnya membunuh rakyatnya yang majoriti sunni, bukan sahaja didorong oleh kepentingan politiknya semata-mata, tetapi juga berasaskan kepada faktor ideologi agama.

Kelompok Syiah Nusairiyah beranggapan bahawa golongan sunni sebagai golongan Nasibi yang halal darah mereka untuk dibunuh. Maka saudara, tidaklah menjadi suatu kepelikan mengapa golongan Syiah kini beriya-iya hendak membantu mempertahankan regim Bashar daripada dijatuhkan dan digugat. Insyaallah saudara, aku akan kongsikan pendirian negara dan pemimpin yang menyokong kebangkitan rakyat Syria, di samping pendirian penyokong Bashar daripada kelompok Syiah pada tulisan yang akan datang.