Makan ‘Zinc’?

Makanan asasi kita adalah nasi. Nasi yang kita makan setiap hari itu saudara, secara amnya mengandungi beberapa nutrisi penting seperti karbohidrat, protein, dan sebahagian mineral seperti mana di bawah;

Calories (kcal)

345.0 Calcium (mg) 10.0
Moisture (g) 13.7 Iron (mg) 0.7
Carbohydrate (g) 78.2 Magnesium (mg) 90.0
Protein (g) 6.8 Riboflavin (mg) 0.06
Fat (g) 0.5 Thiamine (mg) 0.06
Fibre (g) 0.2 Niacine (mg) 1.9
Phosphorus (mg) 160.0 Folic acid (mg) 8.0
Minerals (g) 0.6 Copper (mg) 0.14
Essential amino acids (mg) 1.09

 Bagi setiap 100 g hidangan

Karbohidrat merupakan komposisi nutrisi yang tertinggi dalam nasi. Ini menjadikan nasi sebagai penyumbang utama kepada keperluan kalori terhadap manusia khususnya di kebanyakan negara-negara Asia. Kira-kira 40% pengambilan kalori penduduk di Asia adalah daripada pengambilan nasi.

Oleh kerana nasi menjadi makanan utama masyarakat di Asia, maka sebarang usaha untuk meningkatkan hasilnya amatlah mustahak bagi memenuhi kelangsungan permintaannya. Tatkala itu saudara, usaha bagi meningkatkan kualiti nasi dari sudut kandungan nutrisinya juga kini semakin mendapat perhatian.

Makan Untuk Hidup

Kita makan bukan sekadar untuk kenyang sahaja. Tetapi jauh lebih penting daripada itu adalah untuk mendapat manfaat daripada apa yang kita makan. Kita perlukan makanan untuk tenaga. Kita juga perlukan makanan untuk memastikan badan kita menerima nutrisi yang cukup bagi menjamin kesihatan yang baik. Tenaga dan kesihatan yang baik memberi keselesaan untuk kita bekerja, belajar dan beribadah kepada Allah.

Memandangkan nasi yang kita ambil setiap hari itu mampu membekalkan tenga kepada kita, tetapi bagaimana jika nasi yang sama juga mampu untuk membekalkan keperluan nutrisi kita khususnya micronutrient. Zinc merupakan contoh micronutrient yang tidak kurang pentingnya kepada manusia. Zinc penting kepada kita kerana ia merupakan komponen utama enzim-enzim dalam badan, memainkan peranan penting terhadap pertumbuhan sel dan juga terhadap sistem immunisasi badan (daya tahan penyakit).

Agensi WHO dan FAO melalui laporan Guidelines on food fortification with micronutrients pada tahun 2006 merekodkan bahawa kira-kira 20% populasi dunia terdedah kepada risiko kekurangan zinc seperti penyakit dermatis, tumbesaran yang terbantut, diarrhoea, gangguan mental dan penyakit berjangkit. Walaubagaimanapun, dengan pengambilan zinc yang cukup, dilaporkan bahawa, berlaku penurunan penyakit diarrhoea sebanyak 18% dan penyakit pneumonia sebanyak 41%.

Selain itu saudara, kadar tumbesaran didapati meningkat dan berlaku penurunan terhadap penyakit malaria serta kes-kes penyakit berjangkit yang lain hasil pengukuhan pengambilan zinc dalam makanan. Lantaran itu saudara, jika zinc ini ditambah sebagai salah satu nutrisi dalam nasi, sudah pasti manfaat zinc dapat kita perolehi tanpa perlu mengambil apa-apa supplement.

Zinc dalam Nasi

Misi untuk menambah micronutrient seperti zinc ke dalam makanan disebut sebagai food fortification atau biofortification. Untuk menjayakan misi ini, terdapat dua pendekatan yang utama sama ada melalui genetic biofortification ataupun agronomic biofortification.

Genetic biofortification selalunya dilaksanakan melalui program pembakaan atau melalui teknik bioteknologi. Tetapi, pendekatan seumpama ini mengambil masa yang agak lama. Bagi pendekatan agronomic biofortification pula, penambahan sesuatu zat nutrisi terhadap makanan dilaksanakan melalui amalan agronomi contohnya melalui pembajaan.

Inilah yang sedang aku usahakan sekarang saudara. Melalui penambahan baja Zinc untuk tanaman padi pada kadar dan cara yang betul serta efektif, diharapkan ianya dapat memberikan peningkatan yang significant terhadap kandungan zinc dalam butir padi di samping peningkatan hasil padi itu sendiri. Mudah-mudahan dapat menyumbang sesuatu yang bermanfaat terhadap sektor pertanian khususnya di Malaysia ini. Doakan aku saudara.

“Dan makanlah makanan yang halal lagi baik (halalan thoyyiban) dari apa yang telah direzekikan kepadamu dan bertakwalah kepada Allah dan kamu berimanlah kepadaNya” (surah al-Maidah 5:88)

Leave a comment