Perasaan

Nak ku luahkan

Terkelu lidah tanpa bicara

Nak ku pendam

Hati merana meracun diri

Mengapa sukar hendak difahami

Walaupun ia dapat dirasai

Mengapa hadir melamar jiwa

Walaupun ia tanpa diundang

Kadang ku terpaksa

Dilambung ombak di lautanya

Hanyut entah ke mana

Ke pulau terdampar atau ke dasar terpasak

Tanpa secebis ruang

Untuk aku memilih

Namun sampai bila

Membiar zahir terdiam beku

Walau jiwa keinginannya membuak

Puas ku cuba renungi

Rupanya ada sekelumit rahsia

Boleh diungkap dijelmakan

Dengan menyandarkan pada yang Esa

Pasti tiada dikecewakan

Blok M, Kampus Kusza,  24 Feb 09

Advertisements

AKU MENCARI

Tiba-tiba aku termenung

Fikiran yang melayang tadi

Disentak satu bisikan

Suara kerisauan

Tak siapa tahu

Kerna segalanya di gengamanMu

Tapi aku…

Masih hanyut disini

Tewas dengan ombak kealpaan

Bantulah hambamu ini

Dari kelemasan lautan duniawi

Berilah kesempatan

Untuk terdampar di pantai maghfirahMu

Kerna ku yakin Maha PeyayangMu

Sebagai hamba yang mencari

Gombak  30 Dis 08

Nak Maksiat?

Ibrahim bin adham, seorang sufi yang dulunya merupakan seorang raja pernah didatangi seorang lelaki. Lelaki itu mengadu akan halnya yang gemar melakukan maksiat dan meminta nasihat untuk menghindari maksiat tersebut.

Lalu Ibrahim bin adham menyatakan ‘kalau kamu nak buat maksiat kamu boleh buat tapi dengan lima syarat’.

Apa syaratnya?

Syarat pertama, kalau kamu nak bermaksiat jangan kamu makan segala rezekiNya.

Syarat kedua, kalau teringin nak bermaksiat, jangan tinggal di bumiNya.

Syarat ketiga, kalau ketagih juga nak bermaksiat, carilah tempat bersembunyi yang tak dapat dilihatNya.

Syarat keempat, kalau kempunan juga nak buat maksiat, cuba halau malaikat Izrail daripada mencabut nyawa kita di saat ajal kan menjelma.

Dan syarat kelima, kalau kamu berkeras nak bermaksiat, pastikan bila ada malaikat yang akan iring kamu ke neraka, katakan TAK NAK pada malaikat itu dan jangan ikut malaikat tersebut.

Tatkala mendengar syarat-syarat tadi, lelaki tadi tunduk dan insaf. Air matanya bercucuran membasahi pipi dan berjanji akan mohon taubat kepada Allah.

2nqhafs

Saudara, apa yang dapat kita faham. Mana mungkin kita dapat hidup di dunia ini tanpa nikmat rezeki kurniaan Allah. Allah dah beri lebih daripada apa yang kita perlukan. Adakah ketika kita mengharungi lautan rahmat ini masih terdetik dalam jiwa kita untuk menderhakaiNya.

Tidak mungkin kita mampu buat bumi sendiri dan kalau boleh buat… seronok lah kita kan. Yang pasti secerdik mana pun manusia, dia tak mampu cipta bumi lain seperti bumi yang kita tinggal hari ini. Adakah insan sekerdil kita ini masih mahu menyombong diri dengan perintah Allah Yang Maha Perkasa.

Tak logik sama sekali kita dapat mencari tempat yang paling tersorok dan tersembunyi daripada pengetahuanNya. Kalau dengan orang bolehlah kita sorok-sorok buat maksiat, tapi dengan tuhan tak boleh sebab DIA Maha Melihat Lagi Maha Mengetahui. Mayat manusia yang mati dibunuh Mona Fendi tu pun dapat dikesan, padahal kawan tu dah kerat-kerat badan mayat tu dan siap tanam dalam hutan lagi. Tapi dengan kuasa Allah, mayat itu dijumpai dan pembunuh itu dihukum akhirnya. Pembunuh Altantuya? Lambat -laun kita akan tahu juga siapa dalangnya (gembala kambing hitam) dengan izin Allah.

Langsung tak munasabah kalau kita mampu sekat malaikat maut daripada menjalankan tugasnya. Apa…ingat senang ke nak rasuah malaikat. Mintak dia tangguh sat, bagi peluang kat kita untuk bertaubat. Jangan harap la…Malaikat ni hamba tuhan yang paling taat dan tak bernafsu pun untuk makan rasuah.

thereisnogodbutallah

Akhirnya saudara, kita memang tak boleh buat apa-apa lagi kalau diri ini sudah pun dihitung di akhirat kelak. Apa yang kita bawa, itulah bekalan kita. Masa tu dah takde masa nak main nyorok-nyorok atau kejar-kejar dengan malaikat. Kalau sudah diiring kita ke neraka, isy…mahukah kita?

ISU DERHAKA

Riuh-rendah satu Malaya kebelakangan ini tentang isu derhaka. Aku pun tertanya-tanya pasal apa media arus perdana suka sangat memperbesarkan isu ini. Apakah ini merupakan kali pertama berlakunya penderhakaan rakyat kepada rajanya? Kalau betul orang itu derhaka apa puncanya dan apa sebabnya? Aku juga hairan mengapa orang itu begitu berani depan-depan raja, mohon sembah derhaka.

Oleh kerana itu, aku cuba mencari sedikit maklumat tentang kalimah ‘mohon sembah derhaka’ yang hangat diperkatakan itu. Tapi sebelum tu, izinkan aku berkongsi cerita, bingkisan dan coretan sejarah tentang beberapa peristiwa berkaitan krisis antara ‘penderhaka’ dengan istana.

Saudara, pernah terjadi satu ketika dahulu seorang bekas menteri besar yang kini menteri, melukakan hati seorang raja dengan tanpa segan silu melarikan anak raja tersebut. Hari ini, beliau ini tumpang sekaki tuduh orang itu penderhaka.

Ada satu kes… lagi berani, seorang ketua perhubungan negeri yang juga bekas menteri kabinet pernah berarak untuk menabalkan seorang anak raja sebagai sultan bagi menggantikan sultan yang sedia ada. Pelik sungguh perilaku orang ini. Entah perlembagaan manalah yang dia rujuk sampai boleh bertindak demikian. Mungkin dia ingat lantik sultan ni macam lantik JKKK hehe…

Tak cukup dengan itu, siri penderhakaan diteruskan dengan mengaitkan pihak istana dengan politik. Mereka kata, istanalah penyebab mereka ini kalah teruk. Kalau tak percaya, boleh rujuk perhimpunan agong mereka pada tahun 1991 yang menyaksikan segala kritikan-kritikan tajam dilontarkan kepada raja-raja melayu. Cukup kurang ajar dan kurang beradab mereka ini.

Golongan itu juga bertanggungjawab mencetuskan krisis perlembagaan pada tahun 1983 yang mana mereka ingin meminda perihal kuasa perkenan Agong dan raja-raja melayu serta kuasa Agong untuk isytihar darurat. Setelah diluluskan oleh dewan rakyat dan dewan negara pindaan tersebut, malangnya Agong waktu tu enggan ‘sign’ undang2 pindaan tersebut setelah berunding dengan raja-raja lain. Golongan ini apa lagi (kalau dah jenis penderhaka), di buatnya satu rapat umum untuk menghentam raja-raja. Patut ke ni…

11111

Tak cukup dengan itu, pada tahun 1993, sekali lagi mereka nak pinda perlembagaan tapi kali ni melibatkan penghapusan imuniti raja-raja. Waktu tu, Majlis Raja-Raja minta masa untuk dikaji pindaan tersebut. Ini tidak disenangi mereka. Jadi mereka perlu bertindak sesuatu. Sejarah telah tercatit, para pemimpin mereka dibantu dengan jentera ‘media ceroi’, dengan tidak beretika mendedahkan apa yang dikatakan sebagai salah laku raja dan kaum kerabatnya. Bukankah ini mengaibkan raja namanya.

Kalau tadi aib, tapi yang ni lagi hina. Isy..berani sungguh puak-puak ni. Ada ke patut, depa ni buat perhimpunan halal(kalau orang lain haram) depan istana dan bawa sepanduk yang berbunyi “kami nak deris natang”. Siapa “natang” (binatang) yang dimaksudkan? Kes ini berlaku apabila sultan dan majlis penasihatnya menolak nama yang dikemukakan dan melantik orang lain sebagai mb. Jadinya, puak-puak malaun ni tak puas hati dan gertak nak boikot majlis angkat sumpah. Lepas tu hasut para penyokong supaya buat demonstrasi halal dan angkat sepanduk tadi. Ceroi tak puak-puak ni? Sedangkan mb baru tu pun satu jemaah dengan mereka jugak.

Jadi itulah realitinya saudara. Puak penderhaka itu hari ini telah menuduh orang itu sebagai penderhaka. Dalam kes orang itu, beliau tidak bersetuju dengan titah raja yang menyuruhnya meletakkan jawatan. Tidak bersetuju di sini dalam bahasa istana disebut ‘mohon sembah derhaka’. Bukan derhaka macam hang jebat tu, tapi hanya tidak bersetuju sebab pada pandangan beliau, pelucutan jawatan beliau sebagai MB tidak mengikut perlembagaan yang ditetapkan. Sebab itu, beliau boleh mempertahankan jawatan tersebut dan perlantikan MB yang baru boleh dipertikaikan dari sudut perundangan.

Oleh itu saudara, jangan diikutkan sangat rentak permainan media yang ada. Dah lah berita tak adil, mereka-reka cerita pulak dah. Dikatanya orang itu nak saman sultan lah dan macam2. Hakikatnya takde pun saman dari pihak orang itu. Moga-moga Allah memberi kekuatan kepada kita semua untuk bersedia dan redha menghadapi segala cabaran, mehnah dan tribulasi yang mendatang.

ARAB YANG CEROI : Apa pula tindakan kita?

Akhir tahun lalu, si laknat zionis telah melakukan siri serangan ke atas bumi GAZA. Ribuan saudara-saudara kita di sana syahid akibat tindakan kejam pengganas zionis yang tidak berperikemanusiaan. Semua dia bantai dan balun. Tidak kira budak kecil, orang-orang tua, wanita yang tidak berdosa semuanya menjadi mangsa kerakusan yahudi laknatullah. Banyak bangunan dan rumah kediaman hancur dan musnah termasuklah sekolah milik PBB yang turut dibom. Bila ditanya mengapa serang GAZA? katanya mahu musnahkan HAMAS. Jawapan paling tidak bijak diberi. Selepas serangan, ternyata HAMAS masih wujud kerana HAMAS bukan sasaran utama, tetapi kanak-kanak kecil yang tidak berdosa. Mereka mahu lakukan ‘ethnic cleansing’ dengan membunuh generasi rakyat palestin.

amifreeyet1

Dunia arab macam biasalah ceroi, diam seribu bahasa dan langkah. Paling kuat pun sekadar mengutuk serangan yang dilakukan dan sampai hari ini tidak nampak pun usaha yang konkrit untuk menghentam semula kekejaman ISRAEL dan sekutunya AMERIKA. Banyak-banyak negara arab, Arab Saudi dan Mesir lah yang paling ceroi. Ada ke patut, bila Liga Arab (macam liga bola sepak je) buat persidangan untuk menyokong usaha menyelamatkan GAZA, dia boleh tak hantar wakil. Terbaru, mesir dengan selumbernya menyekat 2200 tan barang bantuan untuk diagihkan ke semenanjung GAZA. Apa punya umat islam la ni. Nasib baik ada negara seperti Iran, Turki dan yang lain yang secara terbuka dan konsisten menghentam segala tindakan zionis.

boikot-israeljpg

Bila kita disuruh boikot segala produk yahudi dan amerika, yang diperkukuhkan pula dengan fatwa haram oleh ulama muktabar syeikh yusuf al-qaradhawi, berapa kerat NEGARA UMAT ISLAM (bukan NEGARA ISLAM) yang sahut pemboikotan produk tersebut. Yang boikot hanyalah rakyat biasa bukannya pemerintah, itu pun bukan semua yang betul-betul nak boikot. Kalau ditanya kenapa tak boikot je semua produk2 tu? Mereka akan jawab ini akan gugat ekonomi kita. Seharusnya kemewahan dan kekayaan umat islam seharusnya dimanfaatkan sebaiknya untuk menghasilkan dan mengeluarkan produk kita sendiri. Bukannya bergantung sepenuhnya dengan produk yahudi dan amerika yang akhirnya terlibat sama dalam misi membunuh jiwa umat Islam.

Umat Islam yang kalau dulunya digeruni dan disegani, hari ini kita lemah dalam serba-serbi. Lemah dalam urusan ekonomi walaupun kitalah yang jual minyak kepada dunia, lemah dalam berpolitik walaupun jumlah kita ramai, lemah dalam penguasaan ilmu walaupun sumber ilmu itu datang dari kita dan yang paling lemah adalah kesatuan umat islam walaupun kita punyai dua sumber rujukan utama yang sama. Umat islam rela bersatu untuk tidak bersatu. Berapa ramai pemimpin Islam yang mengiktiraf HAMAS sebagai pemerintah. Jawapanya tak ramai yang mengiktiraf HAMAS (termasuk Malaysia) walaupun ia dipilih oleh rakyat palestin secara sah dari sudut demokrasi. Mengapa ini berlaku? Adakah kita sudah menjadi barua amerika dan yahudi yang cop HAMAS sebagai pengganas dunia?

palestinealways2_sk

Oleh itu saudara, kita harus kembali semula kepada ajaran islam yang sebenar(bukan Islam naik lori-Islam Hadhari). Sedarlah, perpecahan kita hari ini disebabkan kita sudah jauh daripada petunjuk Al-Quran dan Sunnah. Barangkali ini juga merupakan peringatan daripada Allah untuk kita kembali sedar dan insaf. Satu sahaja kekuatan yang perlu kita bina iaitu kekuatan iman. Dengan iman, umat islam akan kembali memanfaatkan segala ilmu, kekuatan dan kelebihan yang ada untuk berjihad mempertahankan ISLAM dengan apa jua cara sebagai tanda ketaatan kepada Allah. Dengan iman juga umat islam tidak lagi terpedaya dengan segala hiasan dunia yang melekakan kita daripada tanggunjawab untuk menegakkan yang makruf dan mencegah kemungkaran. Ayuh saudara, kita bina bersama kekuatan itu. Jangan diharapkan orang lain yang akan mempertahankan ISLAM, sebaliknya kitalah yang harus berusaha untuk bawa perubahan ini demi keredhaan Allah swt.